aCar in Afrika
Een allrounder, geschikt voor vracht en passagiers.

De gemiddelde elektrische auto is groot en duur. Dat is voor veel mensen geen bezwaar, of eerder wenselijk. Soms gelden andere eisen. Bijvoorbeeld als het aankomt op transportmiddelen voor Afrika. De aCar wil aan bijdrage leveren aan de mobiliteit in dat werelddeel, het is een eenvoudige auto die doet wat ervan verwacht wordt. Ladingen van vele kilo’s en een stuk of wat passagiers vervoeren.

Bovendien is dit nu eens geen afgedankte auto die eerst een goed decennium heeft dienstgedaan in Europa, om vervolgens aan een tweede leven in Afrika te beginnen. En dat dan met een sterk vervuilende (diesel)motor. De aCar is ontwikkeld door de Technische Universiteit van München. Aldaar is een eenvoudige elektrische auto ontworpen, het protoptype is op de IAA in Frankfurt te zien. De aCar is in alles doelgericht. De auto is compact, halfopen en heeft een eenvoudige stalen bumper. Het credo wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan, is zeer van toepassing.

De auto heeft vierwielaandrijving en is elektrisch. Het rijbereik is ongeveer 80 kilometer, het accupakket heeft een capaciteit van 20 kWh. Opladen kan via een gewoon stopcontact en duurt maximaal 7 uur. Met Afrika in gedachten is het gunstig dat er ook zonnepanelen op het dak van de auto zitten, oprolbare zonnecollectoren zijn optioneel. Op deze manier wordt zonne-energie zo goed mogelijk benut. Het laadvermogen is een ton.

Gedurende zes weken is de auto getest in Ghana. Al die tijd heeft de auto probleemloos dienst gedaan. Op termijn moet het voertuig in Afrika geproduceerd gaan worden. De auto zit eenvoudig in elkaar, waardoor het niet nodig is om een ingewikkelde productielijn op te zetten. Er wordt ingezet op een prijsniveau van minder dan € 10.000.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.