De transportindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 25% van de totale uitstoot van CO₂ in Europa. Er moeten daarom alternatieven voor diesel komen die concurrerend zijn op de markt. Aardgas is zo’n alternatief.

Wanneer vloeibaar biogas (LBG) op grotere schaal beschikbaar wordt, zal de CO₂-emissie van de voertuigen die hierop rijden gereduceerd worden met maar liefst 70 procent! “Wij zijn er zeker van dat gas in vloeibare vorm wordt geïntroduceerd als brandstof over de hele wereld. Het is een duidelijke trend in het voldoen aan energiebehoeften, en wij maken deel uit van deze trend,” zegt Lennart Pilskog, directeur Public Affairs van Volvo Trucks.

In veel Europese steden is een groeiende infrastructuur voor gecomprimeerd gas (CNG), inclusief biogas gemaakt van afvalproducten, op lokaal niveau. Maar het is onmogelijk om zwaar internationaal transport op CNG te laten rijden, omdat hiervoor zware tanks en veel ruimte aan boord nodig zijn. Op dat punt komt LNG in beeld, omdat het een veel kleiner volume heeft, waardoor het geschikter is voor internationaal transport.

Om in heel Europa op LNG te kunnen rijden, moet echter een infrastructuur voor tankstations worden opgezet. En zo is het idee van ‘blue corridors’ ontstaan, dat een netwerk biedt van LNG-tankstations voor zware voertuigen. Het opzetten van een dergelijke infrastructuur zal niet eenvoudig zijn. Brandstofleveranciers, voertuigfabrikanten, transportbedrijven en diverse politieke organisaties, zowel op regionaal als op nationaal niveau, iedereen moet zijn zegje doen en goede coördinatie is noodzakelijk.

Er zijn al een aantal LNG-tankstations in Europa, dus de oprichting van ‘blue corridors’ is al aan de gang. Met deze stations als uitgangspunt, kan een aantal mogelijke ‘corridors’ worden gekozen die geschikt zijn voor uitbreiding. “Als je op een kaart de locaties van de huidige tankstations markeert, kun je eenvoudig verschillende, mogelijke transportroutes opstellen en dan kun je vaststellen of er een tankstation ontbreekt op een van deze routes,” aldus Manuel Lage, algemeen directeur van NGVA Europa. Om dat proces te stimuleren is de EU-Commissie momenteel een project aan het opzetten van 8 miljoen euro voor een grootschalige proef van LNG ‘corridors’.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.