Jan Kees de Jager, Opel Ampera
Dit jaar blijft de verkoop van plug-in hybrides op de zakelijke markt achter door de invoering van de 7 procent bijtellingsgroep. Kijken we naar het grotere plaatje, dan zien we dat het helemaal niet zo slecht gaat met de vergroening van het zakelijke wagenpark.

Het Nederlandse zakelijke wagenpark omvatte in september 2014 in totaal zo’n 1.315.000 personenwagens. Hiervan werd 5,7 procent aangedreven door een hybride of elektrische motor. In absolute aantallen gaat het hierbij dus om bijna 75.000 ‘groene’ personenauto’s, waarvan er ruim 60.000 een hybride en 15.000 een elektrische aandrijving hebben. Dit blijkt uit een recentelijk door Conclusr Research uitgevoerd telefonisch onderzoek onder netto ruim 2.000 wagenparkbeheerders binnen het Nederlandse bedrijfsleven.

In 2012 waren er zo’n 17.000 ‘groene’ personenauto’s binnen de zakelijke markt in gebruik. Deze auto’s hadden voornamelijk nog een hybride aandrijving. Dit aantal van 17.000 auto’s kwam destijds neer op iets meer dan 1 procent van alle zakelijke personenauto’s.

Conclusr Research stelt verder vast dat bedrijven die hun personenauto’s leasen, beduidend vaker personenauto’s met een hybride of elektrische aandrijving in gebruik hebben, dan bedrijven die hun personenauto’s zelf gekocht hebben.

kopen leasen per aandrijving

Dit kan volgens Conclusr Research voornamelijk verklaard worden uit het feit dat leaserijders in steeds grotere mate invloed hebben op de keuze van hun voertuig, alsmede het type aandrijving. Hierdoor laten zij uit milieu- of fiscale overwegingen hun keuze vaker vallen op een auto met alternatieve aandrijving.

Daarnaast stelt Conclusr Research vast uit het onderzoek dat LPG als brandstof haar langste tijd heeft gehad. Binnen het zakelijke wagenpark maakt dit brandstoftype nog slechts 2,6% van het totaal uit.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.