De overheid scherpt het komende jaar de CO2-grenzen voor de Motorrijtuigenbelasting aan, wat inhoudt dat er minder voertuigen in aanmerking komen voor een vrijstelling. Een energiezuinige auto wordt vanaf 1 januari 2014 gemiddeld 840 euro per jaar duurder.

Van 110 naar 50 gram CO2 voor vrijstelling

De Motorrijtuigenbelasting blijft in 2014 wel gebaseerd op CO2-uitstoot, maar de grenzen voor vrijstelling worden naar beneden bijgesteld. In 2013 komt een benzineauto in aanmerking voor vrijstelling bij een uitstoot van 110 gram CO2 per kilometer en een dieselauto bij 95 gram per kilometer. Vanaf 2014 wordt dit gelijkgetrokken en de grens gelegd op 50 gram CO2 per kilometer.

25% auto’s wordt duurder

Uit onderzoek van Business Lease Nederland blijkt dat door deze maatregel 25 procent van de zakelijke leaseauto’s gemiddeld 840 euro per jaar duurder wordt. Voor het totale zakelijke wagenpark in Nederland levert dit de overheid ruim 150 miljoen euro per jaar extra inkomsten op.

Dick Cozijnsen, commercieel directeur van Business Lease Nederland, vind dat de zakelijker rijder hierdoor gestraft wordt.

“Zakelijk Nederland heeft de afgelopen jaren meegewerkt aan de duurzaamheidsambitie van de overheid. Steeds meer auto’s zijn vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting doordat ze aan de duurzaamheidsnormen voldeden. De nieuwe doelstelling van de overheid is voor het huidige wagenpark onhaalbaar, want de CO2-uitstoot van een rijdende auto kan niet worden verlaagd. Hierdoor wordt zakelijk Nederland voor hun eerdere medewerking aan het behalen van de doelstelling van de overheid ‘gestraft’.”


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het was voor iedereen op zijn vingers na te tellen dat de regels aangescherpt zouden worden, maar dan toch dit gejank! Jammer hoor, misschien had Mr. Conzijnsen zijn klanten beter moeten adviseren.

@advandermeer: inderdaad, je hoeft ook geen glazenbol te hebben, om aan te voelen dat die 50 gram ook weer verlaagd gaat worden of geheel gaat verdwijnen.

Verder komen door dit beleid, de lasten ook vooral te liggen bij mensen die het financieel minder hebben. Zij hebben nu eenmaal niet de middelen om een nieuwe energiezuinige auto te kopen.

Gaat dit met terug werkende kracht gelden? Dan moet ik ineens voor mijn Auris Hybride gaan betalen.

Overigens geen problemen mee hoor, zo blijven we mensen stimuleren steeds een schonere auto te kopen.

Daarnaast maak ik gebruik van de weg en betaal ik daar dan ook voor.

@widodh: Juist, jammer dat mensen zoals Dick Cozijnsen dit niet kunnen of willen begrijpen. Wie gebruik maakt van de weg moet gewoon zijn steentje bijdragen.

Dit gaat overigens niet met terugwerkende kracht gelden, maar jij moet vanaf 2014 gewoon beginnen met het betalen van wegenbelasting.

@melkkoe: Ik bedoelde meer of dat het ook gaat gelden voor auto’s die nu al op kenteken staan. Soms heb je het dat de regel alleen in gaat voor nieuwe auto’s of bij een eigenaren wisseling.

Heb er geen problemen mee om vanaf 1 Jan belasting te betalen voor mijn auto.

De bijtelling kunnen we houden als stimulans voor een echt zuinige auto.

@widodh: voor de mensen die een belastingvrije diesel hebben gekocht, kan dit trouwens wel als een zeer onaangename verassing komen.

Van €0 naar het dieseltarief van een megane estate (1282 kg) gaat je dan even €1336,- (volgens de huidige berekening) per jaar kosten.

Dan ben ik toch blij dat wij voor de belastingvrije twingo benzine ipv diesel gekozen als boodschappenauto.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.