Nikola One
Het wordt dringen op de markt van elektrische trucks. Ook Nikola komt met een vrachtwagen met een alternatieve aandrijflijn.

De fabrikant uit Salt Lake City presenteerde zijn vrachtwagens al eerder. Er komt een Nikola One en een Two. Nummer één heeft een royale slaapcabine, laatstgoemde is een korte uitvoering. Eerder werd al een aandrijflijn met een vermogen van 735 kW (1.000 pk) en een koppel van 2.000 Nm in het vooruitzicht gesteld. De vrachtwagen loopt overigens op waterstof, dit is dus geen volledig elektrische vrachtwagen.

Het moment dat de vrachtwagen daadwerkelijk kan worden verwelkomd op de snelweg, en rustplaatsen direct daarnaast, komt dichterbij. Nikola is namelijk de samenwerking aangenaan met een serieuze partij voor de aandrijflijn; Bosch. De eAxle van deze toeleverancier komt in deze vrachtwagen te liggen. Dat is een eenheid waarin de motor, elektronica en transmissie worden gecombineerd. In dit geval zorgt een brandstofcelsysteem voor de aandrijving. Bosch is zowel medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de brandstofcel als de sturingssoftware en -hardware. Het rijbereik moet toonaangevend worden.

De precieze technische uitwerking blijft in nevelen gehuld. De eAxle is geschikt voor veel voertuigtypes, maar vrachtwagens vallen daar volgens Bosch niet onder. Het maximumvermogen dat de eAxle aankan is 300 kW. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de Nikola-trucks twee motoren krijgen.

Er is één doel dat agressief wordt nagejaagd, het op de markt brengen van de meest geavanceerde truck. We zullen zien of dat gaat lukken. De concurrentie zit ondertussen niet stil. Tegenspelers zijn er in de vorm van de Cummins Aeos Urban Hauler E en de Tesla-truck, dat zijn wel volledig elektrische trekkers. Nikola kiest vor waterstof, daarbij is het voorlopig nog even de vraag waar er getankt kan worden.

Foto: Nikola One


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.