Op 29 maart gaat de maximumsnelheid op de A10 en de A13 weer omlaag gaat naar 80 kilometer per uur. Dat is goed voor de gezondheid van de omwonenden, omdat de extra uitstoot door het harder rijden zorgt voor extra luchtvervuiling.

Samen met omwonenden voerde Milieudefensie de afgelopen twee jaar actie tegen de snelheidsverhoging. Ook stapte de milieuorganisatie in 2012, net als de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, naar de rechter om de snelheidsverhoging aan te vechten. In beide zaken oordeelde de rechter dat het belang van de omwonenden groter was dan het belang harder te kunnen rijden.

Uit metingen van de GGD Amsterdam en de Milieudienst Rijnmond (DCMR) bleek dat de Europese normen voor luchtkwaliteit werden overschreden door de snelheidsverhoging. De extra uitstoot langs de A10 viel zelfs vijf keer hoger uit dan door verkeersminister Schultz van Haegen was voorspeld. Steeds opnieuw blijkt dat de door de minister gehanteerde rekenmodellen te grof zijn om de toekomstige luchtkwaliteit te voorspellen. Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van Milieudefensie:

De minister gaat structureel uit van te positieve scenario’s. Het gevolg is dat we overal aan luchtkwaliteitsnormen lijken te voldoen, behalve als er ergens een meetstation staat. Milieudefensie vindt dat we het beleid moeten baseren op hoeveel luchtvervuiling er werkelijk in de lucht zit, niet op rooskleurige berekeningen.

Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt dat de de extra uitstoot door de snelheidsverhoging in Amsterdam en Rotterdam leidt tot een fors lagere levensverwachting voor omwonenden van de stadssnelwegen. Luchtvervuiling veroorzaakt hart- en vaatziekten, longkanker en andere longaandoeningen. Stumpe:

De beslissing om de gezondheid van de omwonenden op te offeren voor een paar seconden tijdswinst op de snelweg is teruggedraaid. Maar we hebben nog een lange weg te gaan om de lucht in Nederland schoon en gezond te krijgen.

In 2015 moeten we in heel Nederland voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Milieudefensie wijst erop dat er nog veel moet gebeuren voordat dat lukt. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voorspelt nog honderden knelpunten in 2015. Daar komt bij dat de luchtkwaliteit niet al gezond is als de Europese normen net gehaald worden. Stumpe:

De Europese normen zijn politieke compromissen, geen gezondheidsnormen. Dat betekent dus dat de lucht niet al gezond is als we net aan de norm voldoen. De ambitie van het kabinet mag dan ook wel wat hoger liggen dan om met de hakken over de sloot en creatief rekenwerk de normen te halen.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.