Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Elektrische auto laadt op langs de weg

Nieuw onderzoek: EV-rijders beoordelen auto met gemiddeld een 8

In een recent gepubliceerd onderzoek wordt het Radar Panel gevraagd naar de ervaringen van het rijden in elektrische auto’s. Eigenaren van elektrische auto’s werden onder andere bevraagd over rijcomfort, actieradius, betrouwbaarheid, levertijd en onvoorziene kosten. Wat blijkt? Slechts 5% van de ondervraagden zou een elektrische auto absoluut niet aanraden.

Een positief beeld van elektrische auto’s

Aan het onderzoek deden 2300 mensen mee, waarvan iedereen een elektrische auto van maximaal 10 jaar oud in bezit heeft. De ruimte meerderheid van de bevraagden kochten deze auto nieuw (70%) en gaven hun auto gemiddeld een 8 of 9 als eindcijfer. Sommigen EV-bezitters gaven hun voertuig zelfs een 10.

De ruime meerderheid is dus overwegend positief over hun elektrische auto. Vooral de factor ‘rijcomfort’ kwam hier als een van de beste scores uit de test. Een respondent laat weten: “Elektrische rijden is super comfortabel, wil nooit meer anders. We hebben er lang voor moeten sparen, maar dan heb je ook wat”. Minder dan 1,5% van de respondenten gaven hun rijcomfort een onvoldoende score.

Actieradius blijft een struikelblok

Toch zijn er ook nadelen aan het rijden in het elektrische auto. Zo klopt niet altijd het aangegeven aantal kilometer wat gereden kan worden op één volle accu als beloofd door de fabrikant, ook wel actieradius genoemd. 29% van de mensen die ondervraagd zijn geven aan dat zij minder kilometers kunnen rijden dan vooraf is beloofd. Van deze groep geeft 10% hun actieradius een onvoldoende score. Bij 38% van de mensen is de actieradius gelijk aan het geadverteerde aantal kilometers. Daarentegen geeft 8% van de mensen aan dat zij juist meer kilometers kunnen rijden dan beloofd.

Een deelnemer van het onderzoek zegt hierover het volgende: “Het bekende automerk Peugeot belooft 340 kilometer te kunnen afleggen met een volgeladen accu. Ik heb nog nooit meer dan 312 kilometer kunnen halen”. Dat de actieradius soms lager is dan verwacht, wordt ook deels toegewezen aan het verschil in actieradius tussen de winter en de zomer. “De beloofde kilometers is alleen in de zomer haalbaar zonder gebruik van airco en ruitenwissers. Voor de winter is het 100 kilometer minder dat wordt veroorzaakt door de verwarming”.

Er zijn een aantal tips om de actieradius van je EV eenvoudig toe te laten nemen. Welke dit zijn?

Fabricagefouten snel verholpen

Opvallend genoeg heeft in totaal driekwart van de ondervraagden te maken gehad met productiefouten van zijn of haar elektrische auto, met een bezoek aan de garage als gevolg. Dit zijn geen defecten die bijvoorbeeld door schade of een ongeluk zijn veroorzaakt, maar die ‘spontaan’ zijn ontstaan. Daar stond tegenover dat hiervan 84% van mensen geen kosten hoefde te maken om de productiefouten te laten herstellen. Van hen die wel kosten moest maken, bleven de uitgaven bij een kwart beperkt tot maximaal 100 euro. Het herstel van de auto duurt in de meeste gevallen (58%) tussen de 1 en 3 dagen.

Tot slot zou 78% van de mensen hun eigen elektrische auto wel aanbevelen. De grootste groep bestempelt hun ervaring met elektrische auto’s zeer positief. Ondanks het relatief hoge niveau van fabricagefouten, is er bij 47% van de mensen iets gedaan om het ongemak te verhelpen of verlichten. Sommigen kregen vervangen vervoer (41%), anderen kregen een financiële vergoeding (5%) en een aantal kregen een aardigheidje zoals bijvoorbeeld een cadeautje of bloemen (3%).