Tesla Roadster
Wie zei er ook alweer dat elektrisch rijden saai is?

Sportieve en loeisnelle auto’s met een elektrische aandrijflijn bestaan zeker. Ze zijn alleen niet veel verkocht, mondjesmaat is nog een te positieve uitdrukking. De eerste de beste elektrische auto die je op de weg tegenkomt is daarom een Nissan Leaf, Renault ZOE of een Tesla Model S. De laatste is erg leuk, maar uiteindelijk toch ook een praktische auto. Hieronder volgt een lijstje met elektrische coupés en cabrio’s. Die allemaal te koop waren, of hadden moeten zijn. De BMW i8 slaan we vandaag over, dat is immers een plugin-hybride.

5. Tesla Roadster
De auto waar het voor Tesla mee begon. Een roadster gebaseerd op de Lotus Elise. Hard geveerd en snel. Met 215 kW (292 pk) en 370 Nm zet de auto serieuze cijfers neer. De sprint van 0-100 km/u gaat in 3,7 s en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 201 km/u. Het accupakket heeft een capaciteit van 53 kWh. Volelektrisch de 200 km/u aantikken en behoorlijk wat snelwegkilometers maken zonder bij hoeven te laden. Of beter nog, mooie bochtige weggetjes opzoeken, uiteraard met het dak eraf. De auto was in productie tussen 2008 en 2012.

Tesla Roadster

4. eRuf Roadster Greenster
Ook van de vertrouwde 911 bestaat een elektrische variant, zij het dat deze afkomstig is van Porsche-veredelaar Ruf. Er zou een kleine serie van deze elektrisch aangedreven Porsche-afgeleiden worden gebouwd, maar het is hoogst twijfelachtig of dat daadwerkelijk gebeurd is. De auto is gebaseerd op de Porsche 911 (997) en werd in 2009 op de Salon van Genève getoond. De elektromotor levert 270 kW (367 pk) en heeft een koppel van 950 Nm. Een snelheid van 100 km/u wordt in ongeveer 5 seconden bereikt. De reikwijdte is circa 250 km. Over de grootte van het accupakket worden geen verdere mededelingen gedaan, wel is volledig opladen met krachtstroom binnen een uur mogelijk. De auto is er als coupé en als roadster. In de laatste uitvoering heeft de auto een historisch verantwoorde rolbeugel in een contrasterende kleur, die zijn weg zou vinden naar de Targa-uitvoeringen van een latere modelgeneratie. De eRuf Greenster werd op de Salon van Genève in 2009 getoond.

eRuf Roadster Greenster

3. Audi R8 E-Tron
Ook Audi – Vorsprong durch Technik – haalt deze lijst, met een relatieve nieuweling. De R8 E-Tron is slechts zes maanden in productie geweest in 2015 en nauwelijks verkocht, zoals (vrijwel) alle auto’s die in deze lijst zijn te vinden. De cijfers zijn indrukwekkend. De auto heeft twee elektromotoren, met een vermogen van 340 kW (462 pk) en een koppel van 920 Nm. Daarmee kan een topsnelheid gehaald worden van 250 km/u, van 0 – 100 km/u gaat in 3,9 s. Ouderwets Autobahn-jagen, met alleen het lawaai van de banden en het bulderen van de wind. Hoe leuk is dat? Het accupakket heeft een capaciteit van 92 kWh, wat goed zou moeten zijn voor 450 km rijbereik. Kopers in het sportwagensegment bliefden deze auto niet. Helaas.

Audi R8 E-Tron; een Duitser in Scheveningen

2. Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive
Er bestaat een andere elektrische Mercedes dan de B-klasse Electric Drive, de SLS AMG Electric Drive. Met vier elektromotoren, dat is dus één per wiel. Het totale vermogen is 552 kW (750 pk) en een koppel van 1.000 Nm. Ouderwetse vrachtwagenwaardes dus. De cijfers vertonen verder opvallende gelijkenis met de Audi, alleen werd deze auto al in 2012 gepresenteerd. Ook hier wordt een tijd van 3,9 s opgegeven voor de standaardsprint en is de topsnelheid begrensd op 250 km/u. Het accupakket heeft een capaciteit van 60 kWh. Over het rijbereik heeft Mercedes geen uitspraken willen doen. Wel hebben ze met de auto een tijd neergezet op de Nürburgring. Een tijd die inmiddels is verpulverd door de Nio EP9. Wanneer een SLS AMG etc. werd gebruikt voor demonstratiedoeleinden was de kleur steevast geel van de meest fluorescerendde soort (#teamgeel). Je hoort ‘m niet aankomen, dus dan kun je maar beter opvallen. Ook hier is het in nevelen gehuld of er daadwerkelijk verkooporders voor deze auto zijn geschreven.

Mercedes SLS AMG Electric Drive (meer niet?)

1. Venturi Fétish
De meest obscure en de oudste uit de lijst. Gebouwd in een tijd dat elektrisch rijden haast non-existent was, en de grote fabrikanten er nauwelijks tot niet mee bezig waren. Het is dan ook de eerste elektrische productiesportauto ter wereld. De auto debuteerde als concept-car op de Salon van Genève in 2002. In 2006 is de auto in productie genomen. De Fétish is vereeuwigd op een postzegel van het Vorstendom Monaco, niet toevallig zetelt de fabrikant ook in Monaco. In de loop der jaren is de techniek verbeterd, tussen 2006 en 2011 had de auto 180 kW (245 pk) en 220 Nm. Relatief bescheiden cijfers voor een sportwagen, maar evenzogoed was 0 – 100 km/u in 4,5 s mogelijk. De topsnelheid is begrensd op 171 km/u. In 2011 kwam er een nieuwe elektromotor met een vermogen van 220 kW (295 pk) en een koppel van 380 Nm. De carrosserie is opgetrokken uit carbon, waardoor het gewicht met 1200 kg binnen de perken blijft. Het accupakket heeft een capaciteit van 54 kWh, wat een rijbereik van 340 km mogelijk maakt. Ook dit is een ideale auto om mooie wegen mee op te zoeken op lange, zomerse dagen. De auto tot op de dag van vandaag nog gewoon te koop.

Venturi Fetish

Foto-credit: Tesla Roadster door @as op Autojunk, Audi R8 E-Tron door @porschepet op Autojunk. Venturi Fétish door Venturi Automobiles, overige foto’s steeds afkomstig van desbetreffende autofabrikant


Meer lezen over: , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.