Tesla Model S Accu
Tesla heeft uitnodigingen naar Amerikaanse klanten verstuurd om deel te nemen aan het Battery Swap Pilot Program. Binnen enkele minuten ben je dan weer op weg met een verse volle accu. Maar moet je dat wel willen?

Tesla is niet de eerste die het probeert met accuwissels, Better Place en Renault sloegen al eens de handen ineen en faalden jammerlijk. Dat weerhoud de Amerikaanse autobouwer er echter niet van om het zelf ook eens te proberen. Dit zijn 5 redenen waarom wij onze vraagtekens hebben bij deze dienst.

Beschikbaarheid: Momenteel is er één wisselstation in Californië en die is ook niet altijd bemand. Je zult vooraf een afspraak moeten maken om je accu te laten wisselen. Maar wie vooraf een afspraak kan inplannen, lukt het waarschijnlijk ook wel om een half uurtje in de agenda vrij te maken voor een laadsessie bij een supercharger.

Tijd: Het wisselen van een accu duurt drie tot vijf minuten, ongeveer de tijd die je ook nodig hebt om je auto vol te tanken. De eerste keer duurt de wissel echter 10 tot 15 minuten, wat de drempel verhoogt om de dienst eens uit te proberen.

Kosten: Over drempels gesproken… de dienst is niet goedkoop, met zo’n 40 dollar per wissel. Zeker als je bedenkt dat het opladen van je Model S bij een Supercharger gratis is. Tesla heeft het overigens specifiek over kosten tijdens de pilot, maar vertelt er uiteraard niet bij of het op een later moment goedkoper of juist duurder wordt.

Terugbrengen: Nee, even een wat oudere en minder frisse accu omwisselen voor een vers exemplaar is er niet bij. Je wordt namelijk geacht om je wisselaccu op de terugweg weer terug te komen brengen. Dat kost wederom 40 dollar, waarmee het totaal op 80 dollar komt.

Flexibiliteit: Slecht nieuws voor eigenaren met een 60 kWh-versie, je range tijdelijk vergroten met een 85 kWh-accu is niet mogelijk. Goed, relatief gezien zijn er maar weinig instappers met de kleinere accu verkocht, maar het was leuk geweest als je op deze manier tijdelijk wat extra bereik kon ‘huren’.

UPDATE: Waren we pessimistisch, bevoordeeld of realistisch? Elon Musk lijkt het in ieder geval met ons eens te zijn en kondigt nu al aan geen heil te zien in de bouw van meerdere wisselstations. De vraag naar deze dienst zou simpelweg te klein zijn.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Je punt bij terugbrengen slaat nergens op. Dat is juist een voordeel van het concept. Waar je bij Renault je huidige batterij inlevert en een andere batterij van jou wordt, en je dus het risico loopt om een slechte batterij over te houden, “huur” je bij een Tesla swap tijdelijk een batterij. Die dubbel swap gaat dus ongeveer 80 euro kosten, oftewel voor 80 euro kan je 800 km rijden. Vergelijkbaar met de prijs van tanken.
En dus je eigen batterij terug.

Mocht je de gewisselde batterij willen behouden wordt naar de status van beide batterijen gekeken. En afhankelijk daarvan betaal je bij of krijg je geld terug en wordt je de eigenaar van de nieuwe batterij.

Ik kan het niet laten even te reageren want ik vind het artikel tamelijk “vreemd”.

Beschikbaarheid: Ja natuurlijk er is nog maar één station want het is een Pilot.
Een “Pilot” !

Tijd: Wat is je bron met betrekking tot die eerste wissel die 10 tot 15 minuten duurt ?
Een auto zonder titanium batterij-schild heeft 3 minuten nodig. Een auto mét schild een knappe 5 minuten omdat er extra metaal (het schild) moet worden verwijderd. Iets anders is mij niet bekend. En again, het is allemaal nog pilot / beta fase werk. Er wordt nog hard gesleuteld aan de techniek.

Kosten: Musk heeft altijd al gezegd “Fast charging is free, very fast (pack-swap) will costs money.
Dus dat geld geef je alleen uit als je niet 20 of 30 minuten kan wachten (als je al zo lang nodig zou hebben overigens).

Terugbrengen: Zodra de technologie uit de Pilot-fase is, en grootschalig uitgerold is, kan je packs overal terugbrengen / inwisselen. Kost je niet nog maals 80 dollar. Hoe kom je er bij ?!?!

Flexibiliteit: Nee het is niet mogelijk je Model S tijdelijk van een 60 of 70 versie naar een 85 versie (of whatever de toekomst brengen zal) te upgraden. Waarom zou Tesla dat toestaan? Is gewoon niet slim. Technisch kan het ook niet altijd omdat de motoren en inverter niet altijd dezelfde zijn.
Dit is wel het vaagste stuk uit het artikel.

Echt, dit soort artikelen kun je je echt besparen Dinozo. Ik heb af en toe het gevoel dat je Tesla in een negatief daglicht wilt plaatsen.
Soms schrijf je goede, objectieve en vooral goed onderbouwde artikelen maar soms schrijf je ook echt rommel zoals dit. Het klopt gewoon van voren en achteren niet. Sorry.

@fijnkonijn: Bedankt voor je uitgebreide reactie en het lijkt er inderdaad op dat ik fout zit qua kosten.

Over mijn persoonlijke mening over Tesla: die is overwegend positief. De Model S is een prachtige auto en de manier waarop Tesla bepaalde zaken aanpakt is soms domweg revolutionair.

Waar ik niet erg positief tegenover sta is deze accuwissel-pilot. Je zal met me eens zijn dat het wisselen van een accu vooral iets is wat je zult doen wanneer je haast hebt. Haast heb je meestal niet dagen van te voren dus dat ze er voor een pilot voor kiezen om het station niet continu te bemannen, vind ik echt een vreemde zet. Juist in zo’n pilotfase lijkt het me van belang dat je inzet op flexibiliteit en het daadwerkelijke nut (namelijk een uitkomst bieden voor momenten dat je krap in tijd zit) onderstreept. Waarmee de kans dat de pilot slaagt mijns inziens weer kleiner wordt.

Ook het feit dat je je eigen accu weer moet ophalen gaat niet bijdragen aan het succes van dit systeem. Het wisselstation zal niet om de hoek zijn van je thuislocatie of bestemming maar eerder een kilometer of 200-300 ervan verwijderd. Daar dan verplicht weer langs moeten om je oude accu op te halen zal lang niet altijd handig zijn en de wissels alleen voor specifieke gevallen geschikt maken.

Daarnaast, in hoeverre is dit überhaupt zo’n groot issue dat het rendabel zal zijn om overal dit soort stations te gaan plaatsen? Een stukje omrijden naar zo’n station en de tijd die je uitspaart tov laden is al weer teniet gedaan. Alleen wanneer die stations bij elke supercharger zouden staan, heeft het wat mij betreft enige kans van slagen en zelfs dan denk ik dat accu’s wisselen een doodlopende weg is.

Als ik me niet vergis rijdt je zelf Tesla. Is dit iets wat je zou gebruiken en hoeveel van dit soort stations denk je dat er nodig zijn in NL om tot een goed werkend systeem te komen?

@dizono: yep ik heb een S85.

Wat een goede situatie zou zijn voor NL kan ik niet zo goed inschatten (Woon er al een tijdje niet meer) maar hier in CH zijn de SuperChargers behoorlijk goed geplaatst (op de belangrijke N-Z en O-W routes). Ik zou bij die SC’s een Pack-changer station plaatsen. Dan kan je kiezen: vrij snel of héél snel (en voor dat laatste moet je dan betalen, is niet onredelijk want die dingen kosten ook stevig centjes om te plaatsen).

Ik zou de pack-changers werkelijk gebruiken. Gisterenavond bv. moest ik noodgedwongen als de wiedeweerga weg van huis en ik had (nog maar) 180km in de batterij (was naar Basel geweest overdag) en ik moest 155km rijden (one-way).
Was geen probleem qua heenweg maar op de terugweg moest ik in Maienfeld aan de SuperCharger. Normaal gesproken zou ik makkelijk thuis gekomen zijn maar nu moest ik, omdat de ritjes naar Basel én die avondrit samen de batterij al zo goed als leeg hadden gemaakt, een goede 40 minuten wachten. Had er nou een pack-changer geweest had was ik 35 minuten eerder thuis geweest en had ik m’n zoontje nog in bed kunnen instoppen.

Die pack-changers zijn echt puur bedoeld voor “als je haast hebt”. Dat is ook altijd al duidelijk zo gecommuniceerd vanuit Tesla.
Gisterenavond had ik dus echt haast en moest ik 35 minuten langer wachten omdat er geen pack-changer was.

Het is hetzelfde als zo gehaast wegrijden met weinig benzine in je tank en op de terugweg moeten tanken. Dat duurt ook 5 a tien minuten (incl. betalen etc.) en kost ongeveer het zelfde (hangt wel van de auto af ofcourse). 80 dollar / 70 euro ben je al snel kwijt tegenwoordig voor een volle tank in een beetje propere auto.

Ik rijd graag elektrisch en Tesla in het bijzonder. Ook heb ik me doodgelachen toen ik de half-jaar rekening kreeg voor de winter-periode. Dik 30.000km gereden in die periode, Gedurende 97% van die periode thuis opgeladen en de rekening daarvoor was ca. 650 Zwitserse Frankies. Het gaat echt nergens over.
Ter referentie: Voor mijn oude “benziner” zou ik bijna 6x zo veel kwijt geweest zijn om die zelfde afstand te rijden in een half jaar…

Wie wil überhaupt een accu verwisselen als je zo eenvoudig en zo snel kunt laden met een Tesla? Dat vraag ik me dan weer af. Is het de investering en het risico waard?

@Dizono,
Je geeft aan niet positief te staan tegenover deze accuwissel-pilot, met als reden dat je enkel wilt wisselen als je haast hebt. Misschien is het dan goed te denken aan het feit dat het een pilot is, en dat het doel van Tesla van deze pilot mogelijk een heel andere is dan wat jij denkt.
Het doel van een pilot kan zijn de technische haalbaarheid te toetsen, de duurzaamheid en schaalbaarheid, de klantervaring, de businesscase en ga zo maar door. De pilot behoeft dus niet als doel te hebben of de klant het als nuttig ervaart.

Daarnaast draagt het ophalen van je eigen accu juist wel bij. Je hebt een accu in de auto die jouw eigendom is en op deze manier ook blijft. Wisselen zal je niet frequent doen. Om te beginnen heb je een actieradius van 350 a 400 km, dus als je die leeg hebt is het ook wel tijd om even 30 minuten pauze te nemen bij een snellader.

Je geeft in je commentaar zelf al aan dat het niet rendabel is deze stations te plaatsen, dat omrijden vs snelladen het voordeel teniet doet etc. Misschien is het opdoen van deze ervaring juist de doelstelling van Tesla, alvorens te besluiten dit op grote schaal uit te rollen.

Fris van Autoblog: Pack-Swapping stations worden gecanceld wegens gebrek aan interesse.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.