Tesla Model 3
Na de onthulling op 31 maart komen er nog telkens nieuwe weetjes naar boven drijven. We sommen ze op.

De nieuwe instapper van Tesla gaat als warme broodjes over de toonbank. Dat was al bekend. Tesla CEO Elon Musk luistert naar zijn achterban en geeft via Twitter antwoorden op diverse vragen van (toekomstige) klanten. Hierdoor komen er nieuwe feiten op tafel. Aan de hand van Musk sommen we deze hieronder op.

Snellere versie krijgt vierwielaandrijving
De Model 3 zal standaard beschikken over achterwielaandrijving. Optioneel is vierwielaandrijving mogelijk dankzij een dual-motor constructie. Deze zal door de toenemende kracht ook een stuk sneller zijn, zegt Musk. Daarnaast belooft de CEO dat de achterwiel aangedreven versie prima grip biedt op bijvoorbeeld ijs, dankzij de aandrijflijn waar de Model 3 op komt te staan.

Ook bij de Model 3 kan je fiets mee
In tegenstelling tot de Model S en de Model X is de Model 3 een stuk compacter. Echter hoef je volgens Musk geen zorgen te maken over eventuele krappe bagageruimte. De Model 3 beschikt niet over de hatchbak-achtige kofferruimte zoals bij de S en X, maar een fiets moet nog gewoon passen. Tesla heeft gekozen voor een compactere constructie om ook volwassenen fatsoenlijke hoofdruimte te bieden wanneer deze achterin plaatsnemen.

Futuristisch interieur
We hebben het interieur al gezien, maar het eindproduct zal er completer uit komen te zien. Een Twitteraar gaf wat suggesties aan Musk en deze reageerde hoopgevend. Volgens de Tesla CEO kunnen we een interieur verwachten dat vergelijkbaar zal zijn met een ‘spaceship’.

Hoe dichterbij je woont, hoe sneller je ‘m krijgt
Het was al bekend dat Tesla de Model 3 stapsgewijs gaat uitleveren. Van de Amerikaanse westkust naar de oostkust, om vervolgens de rest van de wereld te voorzien van de instapper. Klanten die dichtbij de Gigafactory in Nevada wonen krijgen de elektrische auto als eerst. Dit doet Tesla met een reden. Mocht het model kinderziektes krijgen kunnen deze snel worden opgespoord en gefixt. Feedback van de klanten is hierbij essentieel. De kans is groot dat Europese klanten een ‘betere’ versie krijgen dan de early-birds in Nevada.

Orderregen zet door
We schreven al over de bizarre pre-order gekte voor de Model 3. Elon Musk houdt via Twitter de wereld op de hoogte. Volgens de laatste cijfers staat de teller momenteel op een verbluffende 276.000 reserveringen.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hier is ie rijdend gespot. Heel tof in het echt!
https://youtu.be/rc_J2hi004Q

Blijft indrukwekkend allemaal.

Hmmmm interessant

Mooi, krijgen de Amerikanen lekker die met de kinderziektes en de rest v/d wereld de verbeterde versies. Wederom een top idee.

@pinut187: doen de grote Japanse fabrikanten ook zo: eerst op de thuismarkt, en dan pas voor de export

Benieuwd wat ze van het dashboard gaan maken, stuurwiel bij de introductie was niet het uiteindelijke onderdeel

Gelukkig pakken ze get interieur aan. Nu nog het voorbumper en het word nog een mooi ding ook

@dragonforce: Musk heeft al aangegeven dat de voorkant nog geoptimaliseerd wordt
Wat tips van anderen:

http://jalopnik.com/elon-musk-asked-the-tesla-faithful-how-to-make-the-mode-1768897141

🙂

Ik ben bang dat we deze in Europa pas na 2020 gaan zien want dan is de productiecapaciteit pas op volle sterkte.

Eigenlijk maakt deze auto 0,0 emotie bij mij los. Gesubsidieerde gelobby van overheden en blablablabla. Elon Musk, de nieuwe Steve jobs, hou toch op. Zelfingenomen persoon!

@ghost: helemaal mee eens!

@ghost: Subsidie of niet, Tesla is wel aan het pionieren geslagen en doorgepakt… door TopGear openlijk de grond in geboord maar wel volhouden. De Electrische auto is niet de toekomst maar is het nu. Dat bewijst Tesla… alle conventionele merken lopen hopeloos achter.

En geloof het of niet, zelfingenomen is te kort door de bocht. Elon heeft het gewoon zelf voor elkaar gebokst. Bovendien bouw je niet zo’n imperium op als je door iedereen sympathiek gevonden wilt worden!

@ghost: Je moet er ook wel een beetje een tech geek voor zijn. En ook als je de technische snufjes niets vindt kan ik uit ervaring zeggen dat de acceleratie 0-100 km/u in 3 seconden een hele beleving is. Zeker gezien de auto direct koppel levert.

Daarnaast ben ik het volledig eens met dutchneon. Om en nabij de $7,5 aan orders binnen halen in de eerste 24 uur is niet het gevolg van het wel of niet sympathieke gedrag van meneer Musk. Dit is eerder te wijten aan de bijzonder innovatieve kracht van het merk.

@nameless: ik weet het, ik heb zelf ook in een P90D gezeten, alsook in een Nissan GTR van 2014. Die laatste maakt gewoon meer bij mij los. Daarbij is het uiteraard knap van Musk en ben ik met je eens dat je een beetje een geek moet zijn maar deze man slaat op vele fronten compleet door. Liefst wil hij dat wij niet meer sturen, laat staan rijden. De mens is ineens een stuk ongeluk dat alleen maar fouten maakt. Met dat soort uitspraken denk ik dan; man man man, je vind jezelf wel goed en zeg ingenomen. Daar ligt dan ook mijn punt.

@ghost: ouwe benzine slurpende pannekoek

@billgates: boomknuffelaar, wat denk je dan? Dat als iedereen tesla rijdt, de wereld langer gaat bestaan? Laat me niet lachen.

Ik vind de ramen te hoog en de deuren te laag. Had die verhouding graag anders gezien.

@Kvgorp: Dat is gedaan voor de veiligheid. De Model-s is niet voor niks de veiligste auto in zijn klasse

Het duurt nog wel even voordat wij he krijgen dus

@martijn11: Op z’n vroegst 2018, maar ik zou er niet raar van opkijken als de eerste leveringen pas in 2019 of zelfs 2020 in Nederland zouden plaatsvinden.

Echt een auto voor subsidieslurpers. Haal die subsidies en fiscale voordelen er vanaf en beoordeel deze wagen op zijn werkelijke merites.

De hysterie van elonreligekkies begint steeds ernstigere vormen aan te nemen.

Tesla is fantastisch maar je moet niet blind zijn voor de andere kant van het verhaal. Ze hebben gewoon zeer veel kwaliteitsissues. Momenteel wordt dat nog opgevangen door extreem goede service, enorme fiscale voordelen en en een publiek die vaak “fan” is en bereid is veel te vergeven. Maar als ze willen doorbreken naar de massa in de reguliere markt dan hebben ze nog enorme stappen te nemen. Zolang ze op de hype-golf kunnen blijven surfen, gaat dat ze lukken. Maar als de negatieve publiciteit de overhand gaat krijgen, gaan het moeilijk worden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.