De CEO van GM, Dan Akerson, heeft aangekondigd dat het merk nu eindelijk met EV komt die een serieuze afstand op één acculading kan afleggen.

Tijdens de IHS Ceraweek-conferentie in Houston liet de baas van General Motors weten dat het Amerikaanse merk op twee versies zit te broeden: een met 100 mijl actieradius, oftewel 160 km, de andere moet de topper worden met 200 mijl range, een bereik van 322 kilometer.

Welke auto dit uiteindelijk zal gaan worden is nog niet bekend. Momenteel hebben ze de Spark EV als volledig elektrische EV. Mogelijk is het een variant daarop. Het is echter niet ondenkbaar dat GM met een geheel andere carrosserievorm komt.

Verder riep Akerson president Obama op om een energiebeleid uit te stippelen voor de komende 30 jaar. Hierin moet volgens de GM-baas worden vastgelegd dat Amerika in alle vormen van energie moet blijven investeren, ook duurzame:

“Everywhere you look there are opportunities to seize the energy high groun. Indeed, our leaders have been presented with an historic opportunity to create a national energy policy from a position of strength and abundance. The pillars of such a plan must include energy diversity, so we do not become dependent on any one fuel or energy source.”


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een Spark met een actieradius van meer dan 300km kun je vergeten. Dan moet je er ergens een min. 50kWh accu in lepelen en dan heb je minimaal 1 as extra nodig.
De Spark mag je eigenlijk ook geen productieauto noemen. Er worden er een beperkt aantal van gemaakt om aan de emissie eisen in de USA te voldoen en daarmee klaar.
De Spark EV is nu ook te koop aan de Oostkust van Amerika en dat is niet uit luxe: Blijkbaar is de prijs te hoog in vergelijk met de concurrent de Nissan Leaf.

Al die basis auto’s omgebouwd naar EV zijn een halve EV-ontwerp.
Je kunt met een EV een veel betere auto maken, je ophanging en aandrijving zijn de basis en die is totaal anders toe te passen dan een ICE aan beperkingen heeft.

waardeloos een range is pas interessant als deze meer is dan de 1100 km van een volvo v60 d4

@mrbadaboem: Helemaal mee eens! Ik rijd ook 900km per dag 52 weken per jaar en heb daarom minimaal 1100km range nodig.

Nu even de serieuze kant: 320km aan bereik is echt voor 99% van de ritten méér dan voldoende. Ik ben het met je eens dat 100 ~ 130km echt te kort schiet, maar 320km met snellaad opties is echt niets mis mee.

@widodh: True. Net zoals ik nooit naar Zuid-Frankrijk wil. Behalve als het op EV’s aankomt, dan wil ik om het weekend in één keer naar Zuid-Frankrijk kunnen rijden.

@aldous: zijn er geen EV-aanbieders, waar je je EV een aantal weken per jaar mag ruilen voor een vakantie-diesel?

Dat lijkt me een geschikte oplossing voor de talrijke Zuid-Frankrijk-gangers in ons land

@melkkoe: HERTZ, AVIS, BUDGET, enz. 😉

GM zit te broeden op een EV met 322 km range. Ja, net als ik zit te broeden op het winnen van de Staatsloterij. Ga eerst maar de Volt een betere motor geven. Laad je die niet op rijdt hij 8 liter op 100km. 🙁

@autogek123: als je te beroerd bent om de stekker in het stopcontact te steken, moet je niet aan een plug-in-hybrid beginnen. Dan koop je beter een normale hybride.

En een praktijkverbruik van 8 liter op 100km vind ik nog niet eens zo slecht voor een behoorlijke benzine-auto. Als je een prius sportief rijdt doe je het niet veel beter.

@melkkoe: de Volt rijdt helemaal niet zo ” vlot en sportief” als de accu’s leeg zijn. Hij komt nieteens boven de 130km/u en 0/100km duurt dan eeuwen. Moet je maar even Googlen.

Als je sportief rijdt in ern Prius kom je bij lange na niet aan 8L/100km. Hier rij ik behoorlijk “sportief en over 42000km heb ik gemiddeld 4.7 op 100km staan. 🙂

@melkkoe: Ja, onder andere Athlon doen dat. Daar krijg je X dagen per jaar een benzine/diesel stoker voor de langere ritten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.