Renault Zoe Motor
Renault gaat de Zoe in 2015 voorzien van een nieuwe 65kW-sterke elektromotor met 220Nm koppel. Deze springt zuiniger om met energie en zou op een volle lading 8 procent verder moeten komen, grofweg 18 kilometer.

Voor de snelheidsduivels hebben we geen goed nieuws, de nieuwe motor is precies even krachtig als het exemplaar dat hij gaat vervangen. De winst zit hem deels in het gewicht en deels in het hogere rendement van de nieuwe motor, waardoor je dus net een klein stukje extra kunt afleggen. Opvallend is dat Renault voor deze nieuwe elektromotor overstapt van waterkoeling naar luchtkoeling. Dat maakt de motor kleiner en lichter, maar afgaande op het Franse leblogauto zou de nieuwe Zoe niet meer uitgerust zijn met het Caméléon-systeem en dus ook niet met 43kW geladen kunnen worden, 22kW is dan het maximum. Wellicht dat toekomstige Zoe eigenaren kunnen kiezen tussen meer bereik of de mogelijkheid tot snelladen. Overigens werkt Renault al enige tijd samen met LG om lithiumaccu’s te ontwikkelen, deze zouden vanaf 2017 hun weg moeten vinden naar de Zoe, waardoor de actieradius nog verder vergroot zal worden.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Laadvermogen wordt uitgedrukt is kW, accucapaciteit in kWh.

@advandermeer: Dankjewel Ad, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ergo: aangepast!

Kennelijk geen Siemens motor/generator /transformator meer.
Met twee afzonderlijke spoelen (stator en rotor), zodat deze als transformator gebruikt kan worden. De rotor heeft sleepringen en koolborstels nodig. De rotor is een elektromagneet waarvan de veldsterkte geregeld kan worden. Hierdoor kunnen de eigenschappen van deze motor worden aangepast.
Omdat de nieuwe motor/generator niet meer als transformator wordt gebruikt zal deze een permanentmagnetische rotor hebben.
Deze rotor heeft geen stroom nodig en zorgt dus voor meer rendement .

Door het beperkte vermogen van de meeste laadpunten is het laden met 22 kW vaak het maximum. Er zijn nu nog maar enkele EV’s (o.a. Model S=optie en Zoe) die met 22 kW/h kunnen laden. Na één uur kan je dan weer zo’n 100 kilometer afleggen.
Veel auto’s staan lang stil op het werk. Hier zou je dan moeten kunnen opladen.
Met gebruik van een Intern Smart Grid kan gestuurd en gepland geladen worden.
Er kan dan met meerdere EV’s geladen worden zonder dat de betreffende Net aansluiting verzwaard moet worden.
Met een Inten Smart Grid kan je volledig je eigen zonne-energie benutten.
Laden op je werk werkt zo kom je vooruit.
Met een vermogen van 22 kW is dat dan meer dan genoeg.
Zonder veel extra kosten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.