Tesla Model S
Gisteren kwamen diverse partijen uit het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties tot een gezamenlijk voorstel over autobelastingen. Volgens de deelnemende partijen goed voor elektrisch rijden in Nederland, maar is dat wel zo? Nou, dat valt tegen…

“Het gisteren gesloten akkoord van bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties over de autobelastingen is een belangrijke steun in de rug voor elektrisch rijden in Nederland,” zo lezen we in een door het Formule-E team geschreven persbericht. Deze organisatie zegt zelf een ambasadeurs- en voortrekkersrol op zich te nemen voor elektrisch rijden in Nederland. We vragen ons echter af of de plannen die op tafel zijn gekomen wel zo voordelig zijn voor elektrisch rijdend Nederland.

Van vijf naar twee bijtellingscategorieën

In plaats van vijf bijtellingstarieven, opteren de partijen voor slechts twee tarieven voor de periode 2017-2020. Iedereen betaalt 21 procent, behalve bezitters van een elektrische auto, die betalen 7 procent. Momenteel tel je over een volledig elektrische auto 4 procent bij en over de meeste plug-inhybrides 7 procent. Elektrische auto’s behouden hun gunstige bijtelling volgend jaar, maar de meeste plug-in hybrides gaan naar 15 procent, een aantal zelfs naar 21 procent. Het hoogste tarief is 25 procent.

Het wachten is nog steeds op Autobrief 2, waarin staatsecrataris Weekers aankondigt wat de plannen gaan worden voor 2017. Dat de bijtelling weer een stukje minder gunstig zal worden, zoveel is al duidelijk. Toch is het nog niet gezegd dat elektrische auto’s daadwerkelijk naar 7 procent zullen gaan en het is dan ook heel voorbarig om het voorstel van de samenwerkende partijen als ‘goed voor elektrisch rijdend Nederland’ te bestempelen. Dat is echter niet alles:

Maximeren van de korting op de bijtelling voor elektrische- en semi-elektrische auto’s op basis van een maximum catalogusprijs van 50.000 euro (het deel van de catalogusprijs dat het bedrag van 50.000 euro te boven gaat, zal belast worden tegen het standaard bijtellingstarief)

Aangezien er maar één elektrische auto is met een vanafprijs boven de 50.000, lijkt men hiermee specifiek de Tesla Model-S te bedoelen. Wat voor consequenties dat precies heeft voor een potentiele Tesla-rijder, heeft Wouter van Autoblog haarfijn uitgerekend. De korte samenvatting: Tesla-rijden wordt een stuk minder aantrekkelijk, zeker omdat conventionele auto’s door afschaffing van BPM vermoedelijk een stuk goedkoper zullen worden. Overigens legden we jullie eerder al de stelling voor of de overheid alleen subsidie zou moeten geven op elektrische auto’s onder een bepaalde inkomensgrens.

Het einde van de opmars van de plug-in

En dan hebben we het nog niet over de plug-in hybride gehad. Deze auto’s zijn nu wellicht iets té populair en dat kost de overheid meer geld dan gepland. De vraag is echter of het wel slim is om deze auto’s nu net zo zwaar te belasten als conventionele auto’s. Plug-in hybrides hebben immers een hoop extra techniek aan boord en hebben daardoor een veel hogere nettoprijs dan vergelijkbare auto’s met enkel een verbrandingsmotor. Dat deze auto’s dan ook nauwelijks meer verkocht gaan worden, spreekt voor zich. Niet alleen zullen zo minder mensen voor een iets schonere auto kiezen, het is ook zonde van al het geld wat de overheid nu is ‘misgelopen’ door stimulering van plug-in hybrides.

Foto: Lima op Autojunk.nl


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik vraag me af of de overheid zoveel is misgelopen door het succes van de plugin hybrides in het bijzonder de Mitsubishi Outlander PHEV. Ik betaal dan wel geen bijtelling maar wel een prive vereffening btw (2,7 % van de aanschafwaarde per jaar)over een duurdere auto dan ik normaal zou kopen zonder ‘subsidie’, verder valt het verbruik voor velen tegen dus komt er meer binnen via brandstofaccijns dan op basis van de fabrieksgegevens verwacht mocht worden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.