Toyota Prius
Leuk, al die nieuwe zuinige auto’s, maar wat nu als je helemaal niet in de markt bent voor een splinternieuwe bolide? Niet getreurd, ook tweedehands valt er steeds meer te kiezen. Groen7 zet tien zuinige occasions onder de tien mille voor je op een rijtje.

Toyota Prius I en II
De eerste generatie Prius kwam in 2000 bij ons op de markt en was de eerste hybride in Nederland. Zo’n Prius I is hemeltergend lelijk, maar gaat ongetwijfeld een cult-mobiel worden. De tweede generatie Prius is nog steeds geen schoonheid maar ondertussen ook voor schappelijke prijzen te vinden.
Prius I: ca. 1750-5000 euro
Prius II: ca. 4000-11000 euro
Praktijkverbruik: 5,42l/100km (Prius I), 5,19l/100km (Prius II)*

Volkswagen Lupo 3L
Duits zuinigheidswondertje dat zijn naam dankt aan het opgegeven verbruik van 3l/100km. Dit dieseltje werd tussen 1999 en 2005 in elkaar geschroefd en dat betekent dat je met de eerste exemplaren de binnenstad van Utrecht al niet meer in mag. Veel Lupo 3L’s zijn gekocht om lekker goedkoop te kilometervreten en dat vertaalt zich in hoge kilometerstanden. Exemplaren met minder dan twee ton ervaring zijn zeldzaam.
ca. 1500-3500 euro
Praktijkverbruik: 3,71l/100km*

Audi A2 3L
Natuurlijk kan de Audi A2 1.2TDI 3L niet achterblijven, deze deelt zijn techniek met de Volkswagen Lupo 3L. Net als bij de Volkswagen zijn ook de uit aluminium opgetrokken A2’s met lage kilometerstanden zeldzaam. Daar komt nog bij dat de prijzen fors hoger liggen, al krijg je er ook een stuk meer auto voor terug. Opvallend is dat de gebruikers van spritmonitor.de gemiddeld gezien zuiniger rijden met de Audi dan met de in theorie iets zuinigere VW.
ca. 4000-7000 euro
Praktijkverbruik: 3,53/100km*

Honda Civic IMA en Hybrid
Vanaf 2001 is de Honda Civic in Nederland niet meer als sedan geleverd, met één uitzondering: een hybrideversie. Twee versies eigelijk, in 2004 en 2005 was de Civic IMA leverbaar, tussen 2006 en 2008 de Hybrid. Opvallend is dat de tweedehands prijzen voor beide generaties elkaar niet veel ontlopen, al is het aanbod Hybrids groter en zijn er veel relatief jonge exemplaren met weinig kilometers te vinden.
Civic IMA ca. 4500-8500 euro
Civic Hybrid: ca. 4750-15000 euro
Praktijkverbruik: 5,60l/100km (Civic IMA), 5,73l/100km (Civic Hybrid)*

Kia Rio 1.1 CRDi
De huidige Kia Rio is alweer sinds 2011 op de markt en vanaf begin af aan is deze leverbaar met een zuinige 1.1 CRDI-dieselmotor. Op spritmonitor.de zijn helaas niet genoeg gebruikers met zo’n spaar-Rio, maar reken erop dat de fabrieksopgave van 3.1l/100km wat aan de positieve kant is. Niettemin een zuinig bakkie, waarvan er door tijdelijke vrijstelling van wegenbelasting aardig wat verkocht zijn. Daarvan kun je weliswaar niet meer profiteren, het aanbod is prima.
ca. 8750-18000 euro
Verbruik volgens fabriek: 3,1l/100km

Volkswagen Polo BlueMotion
Deze Duitse spaardiesel is weliswaar niet zo zuinig als de Lupo 3L, maar weet toch behoorlijk spaarzaam met brandstof om te springen. Net als andere compacte en zuinige diesels heeft deze Polo BlueMotion een tijdje kunnen genieten van belastingvoordeel, met een zeer ruim aanbod op de tweedehands markt als gevolg. Het vorige model Polo, met code 9N3, had een 1.4TDI, zijn opvolger (6R) kreeg een 1.2TDI. Zeker die laatste staat als weinig verfijnd te boek en is bij de recente facelift weer vervangen voor een 1.4-liter.
Polo BlueMotion (9N3) ca. 5000-7500 euro
Polo BlueMotion (6R): ca. 6000-13000 euro
Praktijkverbruik: 4,44l/100km (9N3), 4,56l/100km (6R)*

Smart ForTwo 0.8 CDI (tweede generatie)
Met een diesel betaal je fors meer wegenbelasing dan met een benzine-auto, dat is bekend. Danzij het lage gewicht van zo’n 770 kg valt de wegenbelasting van ca. vijf tientjes per maand echter reuze mee. Zo’n Smart ForTwo CDI van de tweede generatie is wel op-en-top stadsauto. Met een topsnelheid van 135 km/u is het geen snelheidsmonster, daarnaast rijd je op de snelweg niet overdreven zuinig. Nog een nadeel: door de relatief hoge nieuwprijs zijn er maar weinig oliegestookte Smart’s verkocht, met een zeer karig tweedehandsaanbod als gevolg.
ca. 4000-10000 euro
Praktijkverbruik: 4,43l/100km*

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive
Toegegeven, van de Prius bestaat een ruimere Plus-uitvoering, maar van de overige auto’s op deze lijst kun je moeilijk zeggen dat het ruimtewonders zijn. De Ibiza Ecomotive is ook als stationwagen geleverd, ‘ST’ in Seat-jargon. De aandrijflijn is hetzelfde als die van de Polo BlueMotion 6R en ook het verbruik wijkt niet veel af. Het aanbod is zeer groot en aangezien deze Ibiza nog nieuw te koop is, lopen de prijzen flink uiteen. In tegenstelling tot de Polo BlueMotion heeft de Seat tijdens de facelift niet de fijnere 1.4 TDI gekregen.
Vanaf ca. 5000 euro
Praktijkverbruik: 4,75l/100km*

Volvo C30 DRIVe
Zuinige auto’s saai? Nee hoor, deze Volvo C30 bewijst het tegendeel. Deze sportieve Volvo laat met zijn glazen achterklep de tijden van de schitterende P1800 ES herleven, maar sprint toch behoorlijk zuinig met diesel om. Het is geen rijdend spaarvarken zoals de Lupo 3L of de Polo BlueMotion, maar daar krijg je ook wel een stuk meer auto voor terug.
ca. 6500-16000 euro
Praktijkverbruik: 5,10l/100km*

Renault Twizy
Een beetje flauw natuurlijk, want de Renault Twizy is ook nieuw al voor minder dan 10 mille te koop. Toch mag deze kleine Renault niet ontbreken, het is de enige elektrische auto die binnen het budget valt. Hoewel je officieel met een Twizy de snelweg op mag, is het natuurlijk geen auto die uitnodigd voor lange afstanden. Dat blijkt wel uit de occasions, de Twizy met de meeste ervaring heeft er nog geen 12.000 kilometer opzitten.
Vanaf ca. 4000 euro
Praktijkverbruik: n.v.t.

*Volgens www.spritmonitor.de


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Skoda Fabia Greenline 1.2 TDI?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.