Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Wat is de levensduur van het accupakket van een Tesla?

Elektrisch rijden vormt voor sommigen een vaste combinatie met actieradiusstress en angst voor de levensduur van de batterij. Terecht of niet? Meten is weten. De leden van het Tesla-forum verschaffen duidelijkheid.

Een eenvoudig antwoord is niet mogelijk. De ontwikkeling van elektrische auto’s gaat erg hard en de accupakketten worden doorlopend verbeterd. Van de vroegste Nissan Leafs zijn gevallen bekend van een fors afgenomen rijbereik. De oorzaak is het ontbreken van actieve koeling van het accupakket, gecombineerd met hoge buitentemperaturen. Daardoor warmt het accupakket te sterk op en neemt de capaciteit af. Bovendien hadden batterijen in elektrische auto’s een capaciteit tussen de 15 en 25 kWh. Daarvan wil je niet teveel missen.

De uitzondering hierop is Tesla. De Tesla Model S (aankoopadvies) behoeft geen introductie. Het is een auto met veel vermogen, forse buitenmaten en grote accupakketten. Het is geen elektrische auto waarbij spaarzaamheid de eerste associatie is. Eerder is het een sportieve auto waarmee het goed kilometers maken is. Het kleinste accupakket heeft een nog altijd forse capaciteit van 60 kWh, maar ook hier blijft de vraag hoe het is gesteld met de levensduur zeer interessant.

De leden van het Tesla-forum bieden uitsluitsel. Ze houden hun batterijstatistieken bij en dat valt weer om te zetten in een grafiek. Daaruit blijkt dat het met de levensduur gewoon prima is gesteld. Er zijn wat uitzonderingen, uiteraard. Maar de meest opbeurende constatering is dat de combinatie van een een prima capaciteit en een hoge kilometerstand goed mogelijk is. Tot boven de 200.000 km wordt er een restcapaciteit van 90 % van het accupakket gemeld.

Verwacht wordt dat er na 1.000 tot 2.000 laadcycli nog 80 % van de capaciteit van het accupakket over is, zoals gebruikelijk is bij batterijen. Van volledig leeg naar volledig opgeladen telt als één laadcyclus, dat betekent ook dat twee keer laden van 50 naar 100 % één laadcyclus is. Snelladen lijkt de beschikbare restcapaciteit niet negatief te beïnvloeden.

Goed nieuws voor de toekomst. Het massaal dumpen van batterijen omdat de capaciteit ontoereikend is, lijkt niet te gaan gebeuren. Sowieso kunnen gebruikte accupakketten zinvol worden gebruikt.


Grafiek: Maarten Steinbuch, klikken om te vergroten

Foto: @arnoldh op Autojunk