Uit cijfers van leasemaatschappij Arval zou blijken dat plug-in hybrides (of elektrische auto’s met range extender) als de Opel Ampera, Toyota Prius en Chevrolet Volt gemiddeld 80% meer brandstof verbruiken dan de cijfers die de fabrikanten opgeven.

De leasemaatschappij zocht op verzoek van de NOS uit wat de daadwerkelijke verbruikscijfers zijn van de plug-in hybrides die in Nederland rond rijden. De fabrieksnormen van 2,2 liter per 100 kilometer voor de Prius Plug-in en 1,6 liter per 100 kilometer voor de Ampera / Volt werden ruimschoot overgeschreden door de 60 auto’s die door de maatschappij onderzocht werden. Gemiddeld werd er zelfs 80% meer brandstof verbruikt met als absolute topper een eigenaar van een Ampera die een gemiddeld verbruik van 7,8 liter per 100 kilometer scoorde.

“Dat is nog niet eens 1 op 13. Dan hoor je echt niet in zo’n auto thuis” aldus Dick Bakker, directeur van Arval. “Veel mensen gebruiken de auto niet goed. Als iemand met een Ampera of een Prius-plug-in-hybride net zo veel benzine verbruikt als u met uw oude Clio, zijn we de afgelopen jaren weinig opgeschoten.”

Goede voorbeelden zijn er ook. Het braafste jongetje in de klas is een Ampera-chauffeur die een magische 0,4 scoort (1 liter per 250 kilometer) en kennelijk zowel thuis als op het werk over een eigen oplaadpaal beschikt. Bakker wijst verder op een Prius-rijder die goed zijn best doet en per 100 kilometer slechts anderhalve liter nodig heeft.

De resultaten zijn interessant omdat het aantal ‘stekkerhybrides’ in ons land sterk stijgt. Met dank aan de overheid die door de fiscaal vriendelijke regelingen een rode loper uitlegt voor dit soort auto’s. Concreet: geen aanschafbelasting (BPM), 0 procent fiscale bijtelling en geen wegenbelasting tot 2016. Bovendien delen sommige gemeenten duizenden euro’s aanschafsubsidie per auto uit. Fabrikanten beleven daardoor goede tijden: Opel verkocht 2500 Ampera’s (en 500 Chevrolet Volts) en verwacht er de komende tijd 300 per maand te blijven verkopen terwijl Toyota ook op schema ligt met de Prius Plug-in Hybrid en dit jaar verwacht 1500 units te verkopen.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Op een congres op Ecomobiel 2012 werd ook al duidelijk; leasemaatschappijen gaan hier zeker wat tegen doen. Bizarre verbruikscijfers realiseren? Hier, een naheffing.
http://www.groen7.nl/leasemaatschappij-waarscchuwt-voor-hoge-kosten-bij-niet-opladen-evs/

@aldous: Vriend van mij krijgt een Prius-Plugin en die heeft in het contract moeten tekenen dat hij minimaal X keer oplaad (weet het exacte niet).

@widodh: Kijk, een logische ontwikkeling. Lijkt me niet meer dan terecht, indien je aanspraak wil maken op nul procent bijtelling.

Het deel dat er ook mensen zijn die WEL snappen hoe het werkt werd maar van autoblog.nl weg gelaten omdat het niet aan slaat daar?

Reactie plaatsen

Log in: