Lexus heeft zojuist de specificaties van zijn sportsedan prijsgegeven. 223 pk, en toch een CO2-uitstoot van slechts 99 gram per kilometer.

Pk’s te over
De aandrijflijn van de achterwielaangedreven sedan bestaat uit een nieuw ontwikkelde 2,5-liter viercilinder benzinemotor met 133 kW/181 pk en een elektromotor met 105 kW/143 pk. Het gezamenlijk vermogen van de aandrijflijn bedraagt 164 kW/223 pk; goed voor een sprint van 0 naar 100 km/uur in 8,3 seconden. De hybride aandrijflijn is standaard gekoppeld aan een automatische transmissie die ook met flippers achter het stuur bediend kan worden.

Ophanging
Tijdens de ontwikkeling van de Lexus IS 300h hebben de Lexus technici veel aandacht besteed aan een sportieve rijkarakteristiek. De kooiconstructie is lichter maar ook stijver dan die van zijn voorganger. Ook de voorwielophanging en achterwielophanging kregen een nieuwe lay-out voor een nog betere stabiliteit én directer stuurgedrag.

F Sport Line
Als F Sport Line krijgt het sportieve karakter van de Lexus IS 300h een extra dimensie. Deze meest uitvoering is direct te herkennen aan onder meer zijn afwijkende grille, voorbumper en donkergekleurde lichtmetalen 18-inch wielen. Het instrumentarium met bewegende centrale ring is geïnspireerd op dat van de LFA. Reken verder op exclusieve sportstoelen, aluminium sportpedalen en een sportstuur en pookknop die zijn afgewerkt met geperforeerd leder. Het rijgedrag van de Lexus IS 300h F Sport Line zal een tandje scherper zijn, mede dankzij het adaptieve onderstel (AVS) in combinatie met de extra rijmodus SPORT S+.

Meer ruimte voor achterpassagiers
Met een lengte van 4.665 mm is de Lexus IS 300h 80 mm langer dan zijn voorganger. De wielbasis is met 70 mm toegenomen tot 2.800 mm. Het overgrote deel hiervan (50 mm) komt ten goede aan de passagiers op de achterbank, die bovendien door een nieuw type voorstoel 85 mm meer knieruimte tot hun beschikking hebben dan voorheen. De bagageruimte profiteert met 20 mm van de extra wielbasis. Samen met het gegeven dat de Lexus IS 300h de eerste Lexus Full Hybrid is waarbij het accupakket ónder de bagagevloer is gemonteerd, leidt dit tot een bagageruimte die kan wedijveren met die van een traditioneel aangedreven auto uit zijn klasse.

De Lexus IS 300h beleeft vandaag zijn Europese debuut op de Autosalon van Genève en verschijnt in juni bij de Lexus dealer. Prijzen worden later bekend gemaakt. Dankzij de hybride aandrijflijn valt de IS 300h in de voor de zakelijke rijder gunstige bijtellingscategorie van 20%.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Too Little, too late. Ik rij met veel plezier een IS250, hoopte op een een 14% en liefst een 0% bijtelling auto van Lexus, nota bene de pioniers van hybride (Toyota eigenlijk), maar wat komt er? Een IS met 20% bijtelling. Ik wilde nooit meer iets anders dan Lexus, het zijn echt super goede auto’s, maar nu een goed aangeklede IS250 in de buurt van een instap Tesla komt, zijn ze mij kwijt. Ik heb P2853 in de Tesla reserveringsrij, bye bye Lexus. De red carpet treatment zal ik missen.

Reactie plaatsen

Log in: