De collega’s van Autoblog berichtten onlangs over de Kugelmotor, die door een Duitse ingenieur werd toegepast als hoogst efficiënte range-extender voor elektrische auto’s. Nu nemen wij een andere motor onder de loep die in bijna alle opzichten anders is dan de reguliere viertakt ottomotor in auto’s. Het is een dieselmotor die is gemaakt door het Britse FairDiesel Limited.

De techniek die gebruikt wordt in de zelfontbrander van FairDiesel Limited is gebaseerd op de swashplate-motor. Twee zuigers bewegen zich tegenover elkaar, en bij samenkomst in het midden van een cilinder wordt de ingespoten diesel onder hoge druk tot ontbranding gebracht. Op deze manier kan de tweetakt dieselmotor meerdere krukassen aandrijven, of zoals in het geval van Fairdiesel, één enkele krukas.

Deze animatie toont de principewerking van Fairdiesel’s motor aan.

De zuigers zijn gekoppeld aan twee gewelfde schijven aan de krukas. Door de beweging die de zuiger maakt als de diesel in de verbrandingskamer tot explosie wordt gebracht draait de schijf, en dus de krukas. Hierdoor wordt de verbranding van diesel dus omgezet in een draaiende beweging.

Hieronder wordt de ‘slag’ die in de cilinder wordt gemaakt weergegeven. De aangevoerde lucht wordt onder druk in de cilinder geperst, wat het rendement van de motor flink verhoogd. Vergelijkbaar met de drukvulling in reguliere dieselmotoren.

Toepassing in auto’s
Hoewel een tweecilinder-uitvoering van de FairDiesel-motor al een vermogen van 120 Kw (163 pk) oplevert, is een directe toepassing in auto’s niet voor de hand liggend. Het bedrijf ziet er meer heil in om de motor -uitgevoerd met meerdere cilinders, tot maximaal 32 stuks- toe te passen in de maritieme wereld.

Wel is de FairDiesel uitermate geschikt als generator. Het koppel is hoog bij lage toeren, waarmee de toepassing in een elektrische auto niet eens zo gek klinkt. Verbruikscijfers van de tweetakt dieselmotor zijn overigens niet vrijgegeven, maar het bedrijf claimt al wel dat hun motoren stukken lichter zijn dan reguliere diesels.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Nooit van gehoord, maar iets nieuws/anders is altijd interessant. :)

Hier zie ik wel een toekomst voor!
Men kan op het einde van de zuiger eventueel wieltjes bevestigen rond de schijf om wrijving te minimaliseren.

@aldous: Drukvulling? Volgens mij is dit gewoon een 2takt principe. Een 2takt voed inderdaad zichzelf, maar DRUKvulling is het niet echt.
Zeker niet te vergelijken met turbo’s.
Dus ik zie niet in hoe het rendement veel hoger kan zijn dan een 2takt met maar 1 zuiger.

Dit principe heeft volgens mij veel meer kans dan die kugelmotor van vorige week.

@vale46:

Dit is gewoon een barrel engine, als je er meer over wil weten (google is je vriend en ik ook wel een beetje al ben ik geen expert op dit gebied).

Er is vast wel een reden waarom die dingen de wereld nog niet veroverd hebben (het is niet dat ze onbekend zijn).
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met dat onze traditionele verbrandings motor met een piston die een rechte weg aflegt en daarbij een krukas doet draaien (met vrij weinig wrijving!) nogal robuust en mechanisch efficiënt is.

En nee op zoiets kan men volgens mij nooit wieltjes zetten, een glijverbinding die gesmeerd word is echt wel goed hoor (en de enige mogelijkheid). Een krukas in een normale wagen zit toch ook niet op rol(ton, naald)lagers.

@Hupke: Dit is wat ik bedoel met die wieltjes:
http://www.douglas-self.com/MUSEUM/POWER/unusualICeng/axial-ICeng/axial-IC.htm
Ik denk dat hij er niet door komt omdat de mechanische efficiëntie van een kruk-drijfstang mechanisme behoorlijk goed en slijtvast is.
Ook zijn 2takt motoren veel meer vervuilend dan 4takt. Met de milieuhippies van tegenwoordig kan dat er ook mee te maken hebben.

Het zal ook wel niet goedkoop zijn om zulke perfecte kniegewrichten te maken, of die kromme schijf.

@vale46:

Ah, nu zie ik wat je bedoelt met die wieltjes.
Het lijkt me toch niet zo opportuun, ik heb geen zin om m’n rollof-matek erop open te slaan maar ik durf met zekerheid zeggen dat glijden (indien het gesmeerd word en de onderdelen nauwkeurig gemaakt en gepolijst zijn) duurzamer en efficiënter is dan zo’n wieltjes te gebruiken. Zeker omdat die vaak vervangen gaan moeten worden.

En ja wat je zegt klopt, die onderdelen gaan extreem duur zijn om te maken. Ze hebben een moeilijke vorm en door wat ze moeten doen kan je ze niet gewoon gieten of uitfrezen. Misschien als het maken van metaalglas wat op grotere schaal kan gebeuren dat zo’n onderdelen een kans hebben maar hic et nunc absoluut niet.

@vale46: Volgens FairDiesel wordt er een turbo op het systeem gezet.

2-takt diesels kunnen niet draaien zonder druk vulling, kijk maar naar de heerlijke detroit diesels die hadden allemaal een compressor om te kunnen draaien en eventueel een extra turbo voor meer vermogen.
Extra voordeel van de compressor is dat het blok lekker snel oppakt.

En deze gewoon nog even omdat een diesel ook goed kan klinken

Klinkt leuk, maar vaak als je dit soort dingen beter bekijkt hebben deze motoren altijd wel een groot minpunt.

Daarbij lijkt dit me gewoon een barrel engine te zijn, hoe fancy die swashplates dan ook mogen zijn.

ik denk dat dit een goed idee is want je kunt vrij ‘simpel’ de motor gewoon op de achter as monteren (weet niet hoe groot die motor is) en direct de aandrijf as naar de willen laten gaan, je dan allen de versnellingsbak ergens zien kwijt te raken.

Reactie plaatsen

Log in: