zo druk zie je het zelden
Elk kwartaal komt er op de redactieburelen een bericht van Fastned binnen, waarin steevast groei wordt gemeld. Ondertussen is de vraag of er genoeg wordt verdiend meer dan gerechtvaardigd.

Als het op de laadpaaldichtheid aankomt is Nederland een geweldig land. Het is op zo ongeveer iedere straathoek mogelijk om je auto “vol te tanken” met stroom. Wanneer je de snelweg opdraait en de batterij van je elektrische auto na een paar honderd kilometer angstaanjagend leeg begint te raken, ga je op zoek naar de dichtstbijzijnde snellader. Fastned behoort tot de grootbezitters. Iedereen kent de karakteristieke snellaadstations met de gele bogen. Een deel van de stroom wordt geleverd door een dak van zonnepanelen. Een nobel initiatief, maar het succes kan worden betwist.

De onderbuikgevoelens waren er al langer – hoe vaak zie jij een auto staan bij een Fastned-station? – maar de rekenmeesters van Follow the Money zijn er uit. Fastned is een bodemloze put. Bij de 57 laadstations komen per dag slechts twee auto’s laden. Uitgaande van een gelijke verdeling werd er in het afgelopen kwartaal per laadstation dagelijks 32 kWh geleverd.

Hiervoor is een aantal oorzaken aan te wijzen. Plugins zijn in groten getale verkocht, maar het aantal volelektrische auto’s dat gebruik maakt van ‘s lands heeren wegen is klein. Er rijden zo’n 16.000 volelektrische personenauto’s en lichte bedrijfswagens rond. Genoeg mensen willen wel elektrisch rijden, maar doen dat voorlopig niet vanwege een te beperkte range. Snelwegverslinders rijden niet elektrisch. Of allicht Tesla, waarmee het mogelijk is om fatsoenlijke afstanden af te leggen én Tesla’s Supercharger-netwerk gebruikt kan worden om onderweg op te laden. De gemiddelde koper van een elektrische auto is zich terdege bewust van de beperkingen van een elektrische auto en zal over het algemeen geen enorme afstanden afleggen.

Het grootste probleem voor Fastned is dat elektrische auto’s hoofdzakelijk thuis, op kantoor, in de stad, bij het winkelcentrum of op iedere andere denkbare bestemming worden opgeladen. Bovendien doen ook andere partijen in snelladers. Aanbieders als Allego en The New Motion hebben een netwerk van snelladers, zowel langs snelwegen als in stedelijke gebieden. MisterGreen en Allego hebben als streven om in de aankomende jaren twintig nieuwe snelladers langs snelwegen te plaatsen. Fastned is intussen bezig om meer binnenstedelijke laadstations te bouwen.

Bij Fastned kun je je accu vullen met de tankpas van de zaak. Voor particulieren zijn er verschillende abonnementsvormen, met een concurrerend prijspeil. Bij een maandtarief van 9,99 euro kost één kWh 0,35 euro, dat is vergelijkbaar met de kilowattuurprijs bij een publieke laadpaal. Zonder maandelijkse kosten wordt er per kWh 0,59 euro gerekend en bij een maandtarief van 29,99 euro kost elke kWh 0,19 euro. Het “Unlimited” abonnement dat na maandelijkse inleg van 100 euro onbeperkt stroom tappen mogelijk maakte, is inmiddels afgeschaft. Te weinig animo.

Mogelijk dat het huidige bijtellingsstelstel een gunstige uitwerking heeft, de lage bijtelling van 4 % is voorbehouden aan elektrische auto’s. De vernieuwde Renault Zoe met een realistisch rijbereik van 280 km is pas op de markt gekomen en de Opel Ampera-e die een realistisch rijbereik heeft van 360 km komt eraan. Het kan zomaar dat elektrisch rijden een vlucht neemt en het over een paar jaar even normaal is om brandstof te tanken als om stroom bij te vullen langs de snelweg. Het streven om per 2025 alleen nog emissieloze auto’s te verkopen helpt mogelijk ook. Het snellaadnetwerk van Fastned en consorten ligt er alvast en is behoorlijk fijnmazig. De gebruikers laten op zich wachten.

UPDATE 1: dagverbruik per station aangepast.

UPDATE 2: Fastned vindt het jammer dat er vooraf geen commentaar is gevraagd. Het stuk bevat veel feitelijke onjuistheden en verkeerde aannames die eenvoudig gecorrigeerd hadden kunnen worden. Investeerders weten dat ze investeren in een project voor de lange termijn, met een hoog risico. Zo schrijft investeerder Michel Jansen op Facebook: “Ik ben investeerder in Fastned en kan me nog goed de voorlichtingsavond voor beleggers herinneren (zo’n twee jaar geleden denk ik). ‘Welkom bij Fastned, afgelopen maand hebben we vele tonnen geïnvesteerd en slechts enkele duizenden Euros omzet gedraaid, wie is nog steeds geïnteresseerd om te investeren?’ Brutally honest over de feiten. Volledig transparant. Met een heldere visie en lef. En ja, risico natuurlijk. Voor mij is het simpel: ik geloof dat het allang een uitgemaakte zaak is dat de transitie naar e-mobility gaat plaatsvinden. Het is alleen nog maar een timing verhaal.”


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dit bericht is gewoon pure laster en aantoonbaar onjuist. Hoezo maar 2 laadbeurten per dag? Fastned zette vorig kwartaal meer dan 56.000 kWh per maand af. Die gegevens zijn gewoon uit de kwartaalcijfers te halen. Dat zijn met een gemiddelde afname van 10kWh per laadbeurt bijna 200 laadbeurten per dag. Krijgt Groen7 voor dit soort berichtgeving betaald van Shell?

@lennart81: mijn fout. Het is plusminus twee laadbeurten per station per dag. Afgelopen kwartaal een stroomafzet per dag van 1845 kWh (168.381 kWh/91,2) is bij gelijke verdeling over de 57 stations 32 kWh. Ik heb het aangepast.

@ Lennart, goed dat je de juiste gegevens even doorgeeft.

Overigens is 56.000 kWh nog altijd erg weinig om het een gezonde business te noemen. Dat betekend ca 20.000 omzet per maand. Oftewel 400 per locatie. Daar dek je de netwerkkosten niet mee. Hopelijk volgen er fastned dat de model 3 (en hopelijk andere succesvolle toekomstige ev’s) voor een positiever
Financieel beeld gaan zorgen. Ik heb er ook wel zorgen over. De kosten van snelladen zijn vrij fors, en het concurreert met thuisladen of zakelijk laden.

Zolang laden bij Fastnet veel duurder is dan thuis of op kantoor blijft het zeuren en met auto’s die grotere accu’s hebben ook meestal niet nodig om bij Fastnet te laden.
Zsm failliet en goedkoop doorstarten is de oplossing, helaas.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.