Deze week is er een relletje ontstaan tussen de gerespecteerde krant The New York Times en autofabrikant Tesla. Journalist John M. Broder ging op pad met de Tesla Model S en beweerde dat de actieradius van de auto beduidend lager was dan door Tesla werd opgegeven. Volgens Broder liep de actieradius in het koude weer veel sneller terug dan door Tesla wordt beweerd. Het aandeel van Tesla daalde zo’n 2 tot 3 procent naar aanleiding van het artikel.

Tesla’s CEO Elon Musk neemt de kritiek, die volgens de autobouwer allerminst terecht is, behoorlijk persoonlijk op. In een blogpost heeft hij nu gereageerd op de kwestie, en zet harde data in als bewijs”

“De Model S is ontworpen en als zodanig getest om zowel in een heet als erg koud klimaat te kunnen opereren. Tesla heeft de hoogste “per capita” verkopen in Noorwegen, waar de temperaturen vaak flink onder het vriespunt duiken en het een deel van het jaar overdag amper licht wordt. Ook in Zwitserland wordt in Tesla’s gereden door de besneeuwde Alpen. Ongeveer de helft van de klanten rijdt zijn of haar auto in winterse omstandigheden. Ondanks de meest extreme testprocedures, is geen enkele auto ooit perfect, maar de Model S is volgens Tesla door verschillende partijen in de Automotive Industrie uitgeroepen tot de beste nieuwkomer.”

Elon vervolgt:

“Intussen hebben reeds honderden journalisten in de Model S gereden, onder de meest uiteenlopende omstandigheden die je kunt bedenken. Zomers in de extreem hete Death Valley in de Verenigde Staten tot aan de pure ijscircuits in de winter van Minnesota. Er werd op dagen zonder problemen meer dan 1.000 kilometer afgelegd dankzij het Supercharger network. De bevindingen van John Broder gaan er bij Tesla dan ook niet in.”

Top Gear heeft eerder ook een poging gedaan om Tesla in een negatief daglicht te zetten. Toen waren de accu’s van de testauto volledig leeg gereden en moest de auto terug naar de garage worden geduwd. Echter, bij Top Gear staat entertainment centraal en het script was al geschreven nog voordat de auto daadwerkelijk getest was. De auto was op voorhand dus al kansloos. En uit data bleek dat er nog 80 kilometer met de auto gereden kon worden.

Kijkende naar de test van John Broder, dan even de feiten op een rijtje zoals Elon ze weergeeft in zijn blogpost:

• De Model S heeft op geen enkel moment tijdens de test een volledig lege accu bereikt.
• Terwijl voor het laatste stuk van de rit nog 61 miles moesten worden afgelegd, heeft Broder het tussentijds laden onderbroken, terwijl de auto een beschikbare range van 32 miles aangaf.
• Broder heeft bewust publieke laadstations gepasseerd terwijl de auto aangaf dat de accuspanning laag was.
• Broder reed beduidend harder dan hij in zijn artikel aangaf en heeft ook de cruise control niet gebruikt zoals hij wel beweert.
• De gemiddelde temperatuur in het interieur was ruim 22 graden. Broder beweert op enig moment de verwarming wat lager te hebben gezet om de accu te sparen, maar in plaats daarvan heeft hij de temperatuur juist een graad verhoogd.
• Tijdens de eerste stop heeft hij de auto slechts tot 90% opgeladen. Tijdens zijn tweede stop heeft hij de accu’s niet 58 minuten geladen zoals beweerd, maar slechts 47 minuten, waardoor deze slechts tot 72% waren bijgeladen. Tijdens zijn derde stop, toen de auto volgens hem met lege accu’s stond, heeft hij deze vervolgens slechts tot 28% bijgeladen.
• Toen de auto op enig moment “0 miles remaining” aangaf, maar feitelijk nog wel kon rijden, heeft Broder niet besloten om de auto op te laden, maar te testen hoe lang het nog duurde voordat de auto echt volledig tot stilstand zou komen. Na zo’n 800 meter lang in kleine cirkeltjes te hebben gereden heeft Broder de auto aan de lader gekoppeld. Zelfs toen was de auto nog niet volledig tot stilstand gekomen.

Tesla was steeds in de veronderstelling dat The New York Times een artikel wilde schrijven over de vorderingen en toekomst van de snellader technologie. Tesla had daarbij verwacht dat de journalist objectief en integer zou zijn, maar in plaats daarvan heeft Broder heel erg zijn best gedaan om Tesla in een slecht daglicht te stellen, zo stelt Musk. “Daarmee niet alleen Tesla, maar ook het elektrisch rijden als geheel. Toen de feiten hem niet bevielen, heeft hij deze simpelweg veranderd.” Tesla roept The New York Times dan ook op om nog eens kritisch naar zijn bevindingen te kijken, want het merendeel blijkt met de logs uit de auto eenvoudig te weerleggen.

We zijn benieuwd of er nog een vervolg komt op deze actieradius-soap.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik weet niet of ik John Broder of Elon Musk moet geloven, maar een van beiden is in ieder geval erg triest bezig.

Ik kan me in dit hele verhaal nogal moeilijk voorstellen dat een journalist van een gerespecteerde krant zijn objectiviteit (en dus baan) op het spel zet om een suf elektrokarretje af te zeiken.

Oh, en die logs uit de auto zijn natuurlijk hartstikke mooi, maar het is wel data die Tesla levert en niet met onafhankelijke apparatuur gemeten. En waarom komt hij pas zo laat in de discussie met die data, waarom heeft hij zijn bevindingen niet bij de journalist neergelegd toen deze -volgens Musk- in de fout dreigde te gaan, ze hebben telefonisch contact gehad van tevoren, toch?

@CasperH: Dat over die logs blijft natuurlijk altijd de vraag, maar je kan de vraag ook andersom stellen. Willen ze later voor fraudeurs uit worden gemaakt als blijkt dat de logs fake waren?

Heh. Hij heeft dus rondjes gereden TOTDAT DE FREAKIN’ ACCU LEEG WAS! Oké, we hebben hier óf met de slechtste autojournalist OOIT te maken, of Tesla maakt de bizarre fout om dergelijke data te verzinnen. Ik neig naar het eerste. Ben wel benieuwd naar de respons van Broder op deze aantijgingen.

Musk zegt dat de accu nooit leeg was, het sleepbedrijf beweert echter anders. http://jalopnik.com/towing-company-the-nyt-tesla-model-s-was-dead-when-it-196100064 Wel bizar dat je een Model S niet meer van zijn plek zou kunnen krijgen wanneer de accu leeg is?

@ricardo: Als je iets verder leest zie je dat het main pack wel zo leeg was dat hij niet meer de flatbed op kwam. Probleem was echter de 12V dat de handrem er niet meer af wilde.

Nose-cone en even de 12V jumpstarten was genoeg geweest 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.