Hoewel elektrische auto’s langzamerhand steeds goedkoper worden, is het nog steeds een flinke investering. Voor de handige Harrie met een kleiner budget is het mogelijk om zelf een EV in elkaar te sleutelen, want waarom niet?

Er zijn verschillende manieren om het bouwen van een EV aan te pakken. De ‘ouderwetse’ optie is om een bestaande auto om te bouwen, wat volgens experts goedkoper en makkelijker is dan het lijkt. Het beste kan worden uitgegaan van een kleine pickup of busje, omdat deze meer ruimte bieden voor het accupakket.

Wie geluk (en extra geld) heeft vindt een kit voor het specifieke merk en model, waarin alle onderdelen voor het project worden geleverd. Lukt dit niet, dan kan er flink worden bespaard met het gebruik van gebruikte onderdelen. De accu is het duurst, maar ook tweedehands zijn er genoeg te vinden die nog wel even mee kunnen. Daarnaast zijn er een hoop bruikbare onderdelen van een vorkheftruck te halen.

Verwijder de vloeistoffen, motor, transmissie, uitlaatsysteem en benzinetank en vervang deze met de elektromotor, bijbehorende transmissie en het accupakket. Om een RDW goedkeuring te krijgen moet dit alles wel juist worden aangesloten, maar met een beetje onderzoek is het zeker mogelijk. Met hulp van een ervaren ‘ombouwer’ kan het klusje worden geklaard in acht uur.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om met de handen in het haar te gaan zitten omdat u niet weet waar te beginnen. Om het iets eenvoudiger te maken werkt elektrisch engineer Gary Krysztopik aan een open source kit car, de EZ EV. Op zijn website komen steeds meer instructies online om van een stapel geselecteerde onderdelen een werkende auto te maken. Dit moet volgens hem eenvoudig genoeg zijn om de EV binnen een week gebouwd en op kenteken te hebben.

Klinkt dit allemaal te ingewikkeld en tijdrovend, dan zijn er ook complete bouwpakketten beschikbaar. De Urban Tabby van OSVehicle kan in slechts één uur worden gebouwd. Voor 4.000 tot 6.000 euro, afhankelijk van de uitvoering, worden de onderdelen bezorgd. Instructies downloaden en het geheel als een IKEA kast in elkaar zetten. Net als het vorige model, de Tabby, geldt hier een open source systeem zodat iedereen kan bijdragen aan de ontwikkeling. Dankzij deze input mag de Urban Tabby op de openbare weg rijden.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.