Tesla
De Amerikaanse autofabrikant is nog steeds zoekende naar een geschikte locatie voor een Europese ‘Gigafactory’. Ook vanuit Nederland is er voldoende interesse.

Op dit moment wordt in Nevada de veelbesproken Gigafactory gebouwd en Tesla heeft er tevens oren naar om een dergelijke fabriek in Europa te realiseren. Niemand minder dan minister Henk Kamp van Economische Zaken heeft aangegeven interesse te hebben om deze fabriek naar Nederland te halen. Over een eventuele locatie is nog weinig concreets bekend, maar de gemeenten Hardenberg heeft laten weten dat hun grond beschikbaar is.

Burgermeester Peter Snijders van Hardenberg sprak hierover tijdens zijn nieuwjaarstoespraak. Snijders heeft al reeds contact gehad met Hank the Tank over dit onderwerp. Door middel van het arbeidsproject Vierkant voor Werk zou Tesla getriggerd kunnen worden om de fabriek in deze regio te realiseren. Met Vierkant voor Werk worden 700 werklozen en met werkloosheid bedreigde mensen op deze manier aan een baan geholpen. Er is een bedrag van 12 miljoen euro gemoeid met het arbeidsproject. Dit geld is afkomstig van een investeringsfonds.

Het Europapark wordt aangewezen als mogelijke locatie voor de nieuwe Gigafactory. Volgens Snijders is er in deze omgeving voldoende grond beschikbaar, ligt het park pal aan de grens bij Duitsland, de rijksweg A37, en zijn er goede spoorverbindingen.

Voorlopig zijn er nog geen concrete beslissingen genomen. Bovendien zijn er andere kapers op de kust. Tesla heeft nog geen uitspraken gedaan over een eventuele locatie voor de nieuwe productiefabriek.

Model S op Vossen via @supercarevents op Autojunk


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hank the Tank Hahah. Gastank zeker?

Gewoon naar Tilburg daar zijn al 2 panden in gebruik door Tesla. Ga het ergens anders neerzetten gaan daar weer banen verloren

Ik zou het echt ontzettend onnozel vinden als ze niet aan of bij het water gaan zitten. Tesla is vol van duurzaam en milieubesparing en dan kan je in Nederland niet om de binnenvaart heen. De weg is vervuilend en het spoor zit vol. Wel een goed idee om buiten de randstad gaan. Dat mierennest voegt helemaal niks toe voor tesla en kost wel geld.

@lekbak: scheelt dat er gewoon een kanaal langs het europapark loopt

@dooddoorschuld: die sloot bedoel je? Dat mag geen naam hebben. Leuk voor een zand en grind, wellicht een beetje veevoer maar containers is niet rendabel vanuit Rotterdam met zulke kleine bootjes.

@lekbak: De binnenvaart is nu ook niet bepaald CO2 neutraal.

@lekbak: jij preekt voor eigen parochie 😊

@draadloos: maar dat maakt niet dat hij minder gelijk heeft. Als het dan toch in zo’n niemandsland als de omgeving Hardenberg moet dan is de aanwezigheid van het kanaal Almelo-de Haandrik erg prettig.

Eemshaven Groningen gaf ook al eerder aan interesse te hebben.

verwacht dat hij ”wanneer” hij naar Nederland komt richting Helmond gaat, in een eerder bericht werd bekend gemaakt dat de fabriek in Zuid-Oost Brabant komt. 2 maanden geleden werd nog het nieuws naar buiten gebracht dat een groot industriepark in Helmond doorgestreept kan worden. grote kans dat ie er nu wel komt. A67 ligt op 10 km afstand en je bent zo in Duitsland of België.

oja, en dankzij @lekbak: zijn idee, er ligt hier nog 1 heel groot kanaal dat vrijwel niet gebruikt wordt….

Een dergelijke fabriek is wel iets wat deze nodig heeft. Is toch een fraaie impuls voor de werkgelegenheid in de regio.

Opzouten met die zooi!

@nopetrolnofun: arme jongen toch.

@nopetrolnofun: the butthurt is strong with this one…

Nu met Trump wordt dat bijna zeker USA lijkt mij.

@mrrallycross: Dat hoeft niet. Ik geloof dat Trump graag aan protectionisme gaat doen met importheffingen enzo (lijkt mij), maar dat is niet zo relevant voor wat je in het buitenland verkoopt.

@mrrallycross: Amerika heeft hier niks mee temaken. De Europese unie juist wel. Door hier te produceren ontloopt tesla import heffingen.
Dat is ook de reden waarom er in Tilburg tesla bouwpakketten in elkaar worden gezet.

@mrrallycross: Trump wil minder importeren maar wel exporteren. Die tesla fabriek zal ongetwijfeld goed zijn voor export ivm onderdelen etc. die uit de VS moeten komen.

12 miljoen uit een investeringsfonds en 700 personen. Ik denk dat je daarmee elon musk wel kan overtuigen.
De huidige giga factory heeft meer dan 1 miljard gekost, dus dit is wisselgeld. En er komen iets van 10.000 mensen te werken…

Lekker in tilburg blijven, daar hebben ze al 2 panden. Dicht bij de container terminal. Als ze daar weg gaan zullen banen verloren gaan in deze regio

Gewoon lekker in Tilburg planten aan het kanaal wat zojuist verbreed is. @lekbak, kunnen daar fatsoenlijke schepen aanmeren?

@jack_abarth: ik wist niet eens dat dat kanaal al klaar is. Maar aanlegplaatsen heb je zo gemaakt, zolang er maar een kanaal loopt en de kunstwerken groot genoeg zijn. De schepen die er kunnen komen na verbreden zijn groot zat. Dat gaat wel rendabel worden.

@lekbak:

Nog niet helemaal, maar grotendeels wel. Er was alleen een klein tegenvallertje van 72 miljoen omdat het grondwaterpeil nu te ver gezakt is en de woonhuizen in de Reeshof (Tilburg) verzakken/scheuren.

@jack_abarth: Europark heeft ook binnenwater en een treinterminal. Daarom is logistiek gezien Europark ook wel een goede kandidaat.

Groningen Seaports heeft ook voor de Eemshaven een offerte opgesteld en naar de US opgestuurd. Kunnen ze zo naast het mega datahotel van Google.

Het Europark bij Coevorden is logistiek wel een goede keuze. Scheepsvaart, trein terminal en zijn veel vierkante meters beschikbaar.

@bassx: juist dit.
En daarbij is er dan nog zat werk voor mensen uit de bovengenoemde dorpen.

Als ze slim zijn gaan ze in een land zitten waar auto’s wel welkom zijn….
Hier veranderen de spelregels om de 6 maanden.

@rufctr01: elektrische auto’s zijn de enige auto’s die over 10 a 20 jaar enkel nog welkom zijn, dus logisch wel.

Gigafabriek, die begint bij Leeuwarden en eindigt bij Maastricht.

@thomasthomas: dan zijn al die gemeenten ook weer tevreden.

Grappig Elon Musk laat weer een scheet en heel Europa hangt aan zijn voeten als makke schaapjes, Elon zoekt net zolang tot iemand bereid is zijn fabriek te betalen, kortom de belasting betaler draait er voorop en hij steekt de winst in zijn zakken, moet gezegd worden een genie is zeker die Musk.

@bofkont: een gigafabriek een scheet noemen. Dussss

@stfu: In het geval van Musk wel.

@bofkont: Als hij dat voor elkaar krijgt, weet ik wie de bofkont is..

Een project om werklozen aan een baan te helpen? Ok prima. Maar ik vraag mij serieus af of de werklozen in dit project wel de technische knowhow hebben om voor Tesla te gaan werken. Over het algemeen zijn de mensen die die kennis hebben niet werkloos.

Hardenberg gaat het zeker niet worden, logistiek gezien ook geen goede locatie. Ik denk dat Rotterdam de grootste kanshebber is in nederland, logistiek zit je daar heel goed met de havens, treinen, vrachtwagens. Maar zal mij niets verbazen als het buiten de grens gaat nalijk de oude Opelfabriek in Antwerpen aangezien daar al een leeg gebouw staat.

Zitten tussen die 700 werklozen ook mensen die ervaring in de autobranche hebben?Hardenberg is niet groot en denk dat je met regio Rotterdam meer bereikt.

Was laatst op een feestje en iemand vroeg of iemand wist wat een m4 was.Tandenborstel zei iemand. Tandpasta zei een ander. Wat is een m3 werd er toen gevraagd, en iedereen wist gelijk dat het een auto was. Tesla heeft ook grote naamsbekendheid. Mooie autos ook. Ik vind het vooral fijn dat het een auto voor iedereen is. Had Herman brood nog geleefd dan had hij niet van dak Hilton hoeven springen maar gewoon Tesla autopilot laten rijden langs de afsluitdijk.

@john4545: langs de afsluitdijk zit water. Wat bedoel je precies?

Personeel in NL… of all places… jokes on you!

Nijmegen-Arnhem hebben ook al een gezamenlijke bid gedaan volgens mij

Mocht dit hele verhaal doorgaan, dan ben ik heel benieuwd hoe lang het gaat duren voordat Nederland door Brussel op de vingers getikt gaat worden om de naheffing van de inkomstenbelasting te gaan voorleggen aan Musk.

Één vraag. Waarom zou Tesla dat doen?
Ik zou het prima vinden als hier zo’n fabriek zou komen. Maar ik kan me voorstellen dat dit de minst gunstige locatie is, ondanks de argumenten.

Tesla…..30.000 autos en mega veel schuld. Lijkt op Victor Muller maar heeft Musk wat meer geproduceerd

@730ld: 180.000 auto’s en afgelopen kwartaal winst gemaakt en ontzettend veel geinvesteerd. Praat geen poep en helemaal niet als je weet hoe je zo’n bedrijf groot moet maken.

Wat een waardeloos stukje dit. Eemshaven is allang in de running voor de beste locatie.

@gallardogt: dit is een prima stuk. Want de burgemeester van Hardenberg heeft dit inderdaad geopperd. Of Hardenberg echt kans maakt? Ik denk het niet. Maar ook de Eemshaven maakt amper kans want dat is helemaal een uithoek bovendien stikt het er van de kolencentrales en dat is verdomd lastig als je een schoon imago wilt hebben zoals Tesla dat wil.
Die gigafactory komt gewoon ergens waar de zon schijnt en arbeiders goedkoop zijn. Dus Spanje of Portugal. Als die gigafactory al komt, immers Tesla kan dat eigenlijk helemaal niet betalen.

@mashell: De Eemshaven heeft de meeste ruimte van heel Nederland en grote haven. VW zit in Emden ook al met een gigafabriek en Tesla ziet dat als positief punt om aan op te trekken met infrastructuur etc. Op zich lijkt mij Spanje inderdaad wel een sterke concurrent met grote havensteden maar ssst niet verder vertellen hoor.

Nee, daar komt ie niet

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.