Wizzy de Leaf-taxi

In Nederland zie je ‘m vaak rijden als taxi, maar ook aan de andere kant van Het Kanaal wordt ‘ie ingezet als taxi: de Nissan Leaf. En een leven als taxi betekent kilometers afleggen.

Dat gaat de Nissan Leaf prima af. Actieradiusangst en een permanent vrezen voor de levensduur van de batterij is er bij C&C Taxi uit Cornwall niet bij. De vanwege zijn kenteken tot “Wizzy” gedoopte Leaf uit juli 2013, heeft inmiddels 170.000 miles (274.000 km) op de teller staan. Een prima prestatie. Zeker als je bedenkt dat de Leaf niet minder dan 3786 keer (stand 19 januari) aan de snellader heeft gehangen. De onderhoudskosten zijn minimaal geweest. Afgezien van de ruitenwisserbladen, een stuurkogel en twee sets remblokken hoefde er niks vervangen te worden. De batterij heeft ongeveer 26 % van zijn oorspronkelijke capaciteit verloren. Het taxibedrijf rept zelf met geen woord over de banden, maar die zullen niet op magische wijze vrij van slijtage zijn gebleven. De witte voorbumper is met het verstrijken van de jaren allesbehalve vrij van beschadigingen gebleven. Fleet manager Mark Richards schat in dat er door elektrisch te rijden zo’n 8500 pond (10.000 EUR) op onderhouds- en brandstofkosten bespaard wordt. Het succes smaakt naar meer, C&C Taxi heeft inmiddels nieuwe Leafs aangeschaft, ook rijdt er een Nissan e-NV200 als taxi in het rond.

Ook bij het Amsterdamse Taxi Electric is de Leaf een graag geziene gast, binnen een half jaar zijn er 250.000 volelektrische kilometers gemaakt met de Leafs in de vloot. Ook in het zonnige Spanje is de Leaf meer en meer als taxi te zien. En waarom ook niet? Volgens Nissan hoef je niet bang te zijn dat de accu kapot gaat. Wizzy is daarvan het levende bewijs. Na een bewezen staat van dienst wacht een welverdiend pensioen, op Twitter wordt Wizzy al een ereplaats bij Nissan UK gegund.

Echt waar. 170.000 miles and counting


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.