Ferrari 308 GTE
En als het aan Sergio Marchionne ligt is het de laatste.

De kersverse Ferrari CEO gruwelt namelijk van het idee om een volledige elektrische Ferrari te ontwikkelen. Toch zien sommige mensen het idee wel zitten. In ieder geval de techneuten achter deze bijzondere 308 GTS. Electric GT, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ombouwen van auto’s met een conventionele motor, trok de stouten schoenen aan en toverde een klassieke 308 GTS om tot een volledige elektrische auto.

De Ferrari uit 1978 beschikt nu over een HPEVS AC51 motor, gekoppeld aan een batterij van 30 kWh sterk. De aandrijflijn is goed voor 447 Nm aan koppel en de Ferrari kan op een volle accu zo’n 160 kilometer rijden. Electric GT sleutelt op de achtergrond verder aan de 308 GTS, welke nu door het leven gaat als 308 GTE. De elektrische Ferrari moet nog sneller worden en een grotere range krijgen. De EV zal op 22 mei in actie komen tijdens de ReFuel Electric Car Race op Mazda Laguna Seca Raceway in Californië. Een video van de elektrische vierwieler check je op Autojunk.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“De CEO gruwelt ervan….” Dat heb ik eerder gehoord, hij leeft nog in een droomwereld zeker.

Nog niet zo lang geleden was een BMW met dieselmotor onbespreekbaar, die zou er absoluut niet komen. Moet je nu zien…

Hetzelfde hoorde je bij sportieve merken als Alfa Romeo en Porsche, inmiddels rijden ze allemaal met diesels en straks rijden ze allemaal elektrisch.

@knutselsmurf: Al levenslang fan van Ferrari’s. Maar ik vind het nu ook wel dom van de CEO om te blijven vasthouden aan de benzine-motoren. Ik kan begrijpen dat een Ferrari bekend is om zijn typische motor-geluiden, maar wanneer iedereen elektrisch rijdt dan zullen de tankstations echt niet openblijven voor Ferrari’s. Ook zal de maatschappij niet meer aanvaarden als iedereen duurzaam rijdt en bijgevolg de exoten nog lekker blijven uitstoten.

Maar dat geluid van die V8 of V12 motoren…. Wel Ferrari heeft heel goeie ingenieurs en ontwerpers. Dat ze misschien eens een zero-emmission motor ontwikkelen die toch een specifiek geluid maakt en toch op elektriciteit draait. Als ze er nu volop voor gaan dan kunnen ze wel zo’n motor maken, het bestaat nu al dacht ik. Zo’n elektromotor met een schijf die rond draait en zo een geluid maakt bij het accelereren. Dus Ferrari: het is niet leuk, maar het is niet anders. Aan hun dus om er iets mee te maken.

Wel het is een leuk projectje. Maar persoonlijk zie ik zulke ombouw liever op oude cruisers zoals die Nederlander met zijn elektrische DS of op een oude Rolls Royce. Kortom wagens die niet echt sportief zijn maar meer gemaakt zijn om in alle stilte en luxe te cruisen. Bij klassieke Ferrari’s/Porsche’s, etc… draait het juist om die heerlijke motor-geluiden, the sound of the past. Dus liever nog een tijdje van genieten, nu het nog kan. Maar aan de andere kant zie je dat een klassieker in geval van nood toch nog gereden kan worden. Alleen vraag ik mij af of het niet zijn charme heeft verloren ermee.

Heiligschennis!

Dat is het enige woord dat past.

De accu is niet 30 kWh sterk, maar heeft 30kWh aan capaciteit (is 30 kWh groot)… de relevante ‘sterkte’ zit m meer in de hoeveelheid kW die op enig moment kan worden afgegeven; DE E-rarri heeft 225kW aan motoren aan boord, dus als het accu + regelaars die 225 kW ook echt kan leveren,.. is de accu binnen een kleine 10 minuten helemaal leeg 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.