Bentley zou van plan zijn om het motorenaanbod van de Continental GT verder uit te breiden. Lange tijd had de W12-motor het rijk alleen, maar onlangs kwam daar de 4.0 V8 TwinTurbo bij. De volgende stap op de downsize-ladder is de toevoeging van een elektromotor.

De achtcilinder die samen met Audi werd ontwikkeld heeft zijn weg inmiddels gevonden naar de motorruimte van de Bentley. Niet alleen het wagengewicht ging hierdoor omlaag, ook de CO2-uitstoot werd een eind teruggedrongen. Tot wel 40%, waardoor de GT V8 in Nederland ruiterlijk profiteert van de aangepaste CO2-belasting. Een Continental GT met V8 is hierdoor een ton goedkoper dan de W12-variant.

Bentley-kopers die deze vorm van downsizing niet ver genoeg vinden gaan krijgen binnenkort de keuze om een hybrideversie te bestellen, zo wist Groen7 te vernemen. Het zou gaan om een V6-motor die aan een elektromotor wordt gekoppeld. Hoogstwaarschijnlijk is dit blok afgeleid van de krachtbron die ook dienst doet in de Cayenne S Hybrid en Touareg Hybrid, aldaar goed voor 380 pk en 580 Nm aan koppel, en wellicht wordt toegepast in de SUV van Bentley.

In een interview met chief engineering Rolf Frech werd onlangs al duidelijk dat het merk openstaat voor het gebruik van elektro-aandrijving. Of de Continental CTH een elektrische rijmodus krijgt valt echter nog te bezien, maar bij de Bentley-SUV wordt wel een potentiële range van 30 kilometer puur elektrisch overwogen.

Als de Continental GTH groen licht krijgt van het moederconcern in Duitsland bestaat er een kans dat de auto begin volgend jaar wordt voorgesteld op de Autosalon van Genève. Een marktintroductie zou dan in de zomer van 2013 kunnen volgen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Log in: