De Audi A3 Sportback g-tron komt in het derde kwartaal van 2013 in Nederland op de markt. Hij rijdt op aardgas (CNG – Compressed Natural Gas), het CO2-arme Groengas en benzine.

Het gebruik van aardgas heeft vele voordelen zoals brandstofkosten van slechts 4 euro per 100 km en inschaling in de 20%-categorie van de fiscale bijtelling. Daarbij komt de A3 Sportback g-tron voor ondernemers in aanmerking voor de milieuinvesteringsaftrek (MIA) en de VAMIL-regeling (versnelde afschrijving). Dit alles zonder concessies te hoeven doen op het gebied van gebruiksgemak en prestaties.

De Audi A3 Sportback g-tron maakt gebruik van een efficiënte 1.4 TFSI-motor die op verschillende punten is aangepast aan het gebruik van aardgas of Groengas. Groengas heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas, maar is van biologische oorsprong. De 1.4 TFSI levert een vermogen van 81 kW/110 pk en een maximaal koppel van 200 Nm. Daarmee is een sprint van 0-100 km/u in 11,0 seconden en een topsnelheid van 190 km/u mogelijk. Het gemiddelde aardgasverbruik bedraagt op Nederlands aardgas minder dan 4 kg/100 km. Dat betekent een CO2-uitstoot van minder dan 95 g/km (20 % bijtelling) en brandstofkosten van circa 4 euro per 100 km. De actieradius op aardgas en Groengas bedraagt circa 400 km en op benzine 900 km. Het totaal komt dus op 1.300 km.

Groengas: vrijwel gesloten kringloop

Bij het gebruik van fossiel aardgas is de CO2-uitstoot zo’n 20% lager dan bij het gebruik van benzine. Daarmee heeft een aardgasauto een CO2-uitstoot die vergelijkbaar is met die van een soortgelijk model met dieselmotor, maar dan vrijwel zonder de uitstoot van roet en stikstofoxiden. Ofwel: één van de meest duurzame manieren van autorijden. Het gebruik van Groengas maakt elke rit in een Audi A3 Sportback g-tron nog duurzamer omdat er sprake is van een vrijwel gesloten CO2-kringloop waarbij per saldo niet meer dan 30 g/km CO2 vrijkomt.

De oorsprong van Groengas

Groengas ontstaat bij het vergisten van organische afvalstoffen (mest, riool slib enz.). Deze stoffen hebben tijdens hun ontstaan CO2 uit de lucht opgenomen. Het biologische gas wordt na het vergisten opgewerkt tot dezelfde kwaliteit van regulier aardgas. Het heet dan Groengas en wordt meestal in het landelijke aardgasnetwerk gepompt. Hiervoor krijgt de vergister per kilo Groengas een landelijk erkend certificaat. Dit verkoopt hij weer aan de pomphouder die Groengas verkoopt. Zo is elke verkochte kilogram Groengas dus ook feitelijk gegarandeerd ergens in Nederland ingepompt (en dus echt groen), maar zit er in het gas in de tank van een CNG auto een klein beetje Groengas. Een auto die op Groengas rijdt, kan zich qua daadwerkelijke milieubelasting meten met plug-in hybride voertuigen (mits deze op echte groene stroom rijden). Helaas heeft deze “biostap” voor CNG auto’s geen verdere positieve invloed op de bijtelling, omdat de Nederlandse autofiscaliteit geen rekening houdt met de vermeden CO2 bij de brandstofproductie – er wordt uitsluitend gekeken naar wat er uit de uitlaat van de auto komt.

Groen en goedkoop tanken

Aardgas is in Nederland inmiddels te koop bij 115 tankstations. Daarmee is er nu al een landelijk dekkend netwerk van CNG-vulpunten en het aantal groeit gestaag. In landen als Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië is er eveneens landelijke dekking en ook in Frankrijk en Spanje zijn al tientallen CNG-stations. Het tanken lijkt op het tanken van LPG en duurt nauwelijks langer dan het tanken van benzine of diesel. Alleen de brandstofprijs van circa €1,05/kg is een belangrijk verschilpunt. Dit zorgt in combinatie met het lage gasverbruik voor minder exploitatiekosten. Ongeveer de helft van de Nederlandse tankstations biedt tegen het reguliere tarief nu al Groengas aan. Eind 2014 zal dit bij alle stations het geval zijn.

Nog meer financieel voordeel

Naast de lage exploitatiekosten en de inschaling in de 20%-categorie van de fiscale bijtelling biedt de Audi A3 Sportback g-tron nog meer financiële voordelen. Dat begint met een lager wegenbelastingtarief dan voor dieselmodellen. Door de lage milieubelasting komt de auto bovendien in aanmerking voor de landelijk geldende Milieu-investeringsaftrek MIA en de VAMIL (mogelijkheid tot versnelde afschrijving). Daarnaast kunnen regionale subsidiemogelijkheden van toepassing zijn. Al met al ligt het omslagpunt voor het gebruik van CNG-voertuigen als de Audi A3 Sportback g-tron daardoor in veel gevallen al rond 10.000 kilometer per jaar.

Lichtgewicht én praktische hightech

Voor de opslag van aardgas maakt de Audi A3 Sportback g-tron gebruik van twee lichtgewicht tanks die onder de bagageruimte zijn geplaatst. Elk kunnen ze 7 kilogram aardgas bij een druk van maximaal 200 bar opslaan. Deze tanks zijn een mooi voorbeeld van de Audi lichtgewicht bouwwijze: door de toepassing van CRFP (carbon-fiber reinforced polymer, ofwel met carbonfiber versterkte kunststof) en GFRP (met glasvezel versterkte kunststof) is elke tank 27 kilo lichter dan een conventionele aardgastank. De tanks zijn sterk en beschermd tegen schade van buitenaf.

Een andere technologische highlight is de elektronische gasdrukregelaar. Deze zorgt ervoor dat de druk van het gas dat uit de tanks stroomt in twee stappen wordt verminderd tot 5-9 bar. Daardoor heeft het gas op het moment van inspuiting altijd de optimale druk: laag bij een zuinige rijstijl en hoger als de bestuurder prestaties vraagt. Als de druk in de tanks onder 10 bar komt, schakelt het managementsysteem automatisch over op benzinemodus. Na het tanken en als het zeer koud is, start de Audi A3 Sportback g-tron altijd op benzine. Daarna wordt zo snel mogelijk overgeschakeld op aardgas. De bestuurder wordt via het bestuurdersinformatiesysteem op de hoogte gebracht van het verbruik op basis van de actuele functioneringsmodus.

Volgend jaar: de Audi A3 Sportback e-tron

Audi’s strategische missie voor de lange termijn is het ontwikkelen van technologieën die ervoor zorgen dat rijplezier en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. Ook de nieuwe Audi A3 Sportback e-tron met plug-in hybride aandrijflijn vult dit concreet in. U kunt HIER meer lezen over deze plug-in hybride.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

@Maru: Persbericht? ;).
Met het gebruik van overtreffende trappen lijkt het er wel een beetje op.

@Crosscabouter: Schuldig. Een paar overtreffende trappen zijn er tussendoor geslopen, maar die heb ik nu netjes weggepoetst. We willen de info, niet de reclame. :)

Waar ik tot op heden nog geen antwoord op kreeg: indien gas zoveel milieuvriendelijker is waarom de hybrides of de plug-in hybrides dan niet op de markt gezet worden met standaard gas ingebouwd?

@bruma: Dat is een goede vraag. Echt met zekerheid kan ik daar geen antwoord op geven, maar ik kan wel een aantal redenen bedenken. Het ene gas is het andere niet (LPG vs CNG, moet toch ergens te tanken zijn), starten gaat doorgaans alleen op benzine (hoewel dit inmiddels ook achterhaald schijnt te zijn), en niet elk land is chill met zo’n gastank in de auto (verboden toegang parkeergarages).

@maru
uw laatste reden kan toch geen reden zijn bij een artikel over een CNG waqen. Wat parkeergarages betreft zijn er geen beperkingen voor CNG, voor LPG enkel als de verluchtingsinstallatie niet aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Wat het tanken betreft is het inderdaad het kip/ei verhaal echter in Italie zijn er in 2012 750.000 CNG wagens, Duitsland loopt zover niet achter. Beide landen hebben een ruime CNG tankstationpark. Op plaats 3 kwam Spanje of Nederland (even kwijt). Belgie was de gekkensluiter met 350 voertuigen, nu begint men daar stilaan ook tankstations te plaatsen.
CNG start op benzine bij koud weer en na het tanken, zoniet meteen op gas.

Reactie plaatsen

Log in: