Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Toyota meldt technologische doorbraak

Het Japanse automerk Toyota heeft in het verleden geprobeerd om voertuigen te ontwikkelen die rijden op waterstof. Toch blijkt in de praktijk dit niet zo eenvoudig te zijn. Inmiddels heeft het automerk gemeld dat zij een technologische doorbraak hebben als het gaat om batterijen. Voor de helft van de prijs kan Toyota een accu maken die naast lichter, ook nog eens kleiner is. Wil je deze accu opladen, dan hoef je niet langer dan 10 minuten te wachten voordat je zo’n 1,2 duizend kilometer af kunt leggen.

Solid state batterij

De doorbraak gaat om een zogenoemde solid state batterij. Hierbij wordt de stof tussen de plus- en minpool niet liquid maar vast. Je ziet dit type batterijen bijvoorbeeld terug in pacemakers, maar ook in zonnepanelen. In Nederland zal je hiervoor de naam vastestofbatterij voorbij kunnen zien komen. De verwachting is dat het betrouwbare en innovatieve merk Toyota in de toekomst voertuigen uitbrengt met een solid state batterij. Eerder werd het jaartal 2025 genoemd. Nu lijkt het toch pas 2027 te worden.

Wat zijn de pluspunten van een vastestofbatterij?

Er zijn twee belangrijke voordelen aan een vastestofbatterij. De eerste is de grotere energiedichtheid, zo laat professor Maarten Steinbuch – expert als het gaat om elektrisch rijden – weten. Het tweede grote voordeel is de hoge mate van veiligheid. Bij andere batterijen kan er kortsluiting ontstaan. Gebeurt dit in je voertuig, dan zal er een zogenoemd domino-effect ontstaan aan problemen. Bij vastestofbatterijen heb je deze kans op kortsluiting niet.

Ook in Eindhoven wordt er hard gebouwd aan dit type batterij

Batterijbouwer LionVolt zet zich ook in om binnen enkele jaren de vastestfbatterij te lanceren op de markt. Zowel vliegtuigen en auto’s die beschikken over een elektromotor kunnen met deze uitvinding veiliger worden gemaakt. In Eindhoven pakken ze het anders aan dan bijvoorbeeld Toyota. Er wordt geen gebruik gemaakt van al bestaande architectuur, maar van volledig nieuwe. Deze nieuwe architectuur zal bestaan uit miljarden kleine paaltjes die het oppervlakte zou moeten vergroten van batterijen. Met deze nano-wolkenkrabbers zal het opladen en het ontladen van de batterij vele malen eenvoudiger en sneller gaan. Daarnaast is het productieproces ook vele malen duurzamer.