Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Prijzen opladen voor particulieren lopen tot wel 600 euro uiteen bij openbare laadpalen

Voor EV-rijders met een leaseauto hebben de verschillende tarieven bij openbare laadpalen (nog) geen heftige gevolgen voor de portemonnee. Maar voor particulieren kan het een behoorlijke financiële impact hebben. Uit onderzoek van vergelijkingssite Independer is gebleken dat je het goedkoopst je elektrische voertuig op kunt laden in Den Haag. Het duurste ben je uit op Terschelling en in Utrecht. Hier betaal je per kilowatt uur 0,59 euro. Dit kan op jaarbasis een verschil opleveren van 600 euro.

Omrijden?

Bij auto’s die rijden op fossiele brandstoffen is het al snel duidelijk hoeveel je betaalt per liter benzine of diesel. Indien de prijs elders een paar cent lager ligt, zijn automobilisten vaak bereid om een stukje om te rijden. Hoeveel je betaalt voor laden aan een openbare laadpaal is niet direct duidelijk. Je weet dus niet zo snel bij welke laadpaal je voordeliger uit bent.

Daarnaast kan je niet overal en in elke wijk je EV kwijt om de openbare laadpaal te gebruiken. In sommige gevallen heb je namelijk een parkeervergunning nodig, zoals het geval is in bijvoorbeeld de meeste wijken van Amsterdam. Als je hier niet over beschikt omdat je daar niet woont, moet je parkeerkosten betalen. Kortom, het geld dat je zou besparen door het omrijden ben je al weer kwijt.

Wat kunnen mogelijke oplossingen zijn?

Sjors ten Tije, woordvoerder van de Vereniging Elektrische Rijders, geeft aan dat er twee mogelijke oplossingen zijn om het grote verschil in tarieven bij openbare laadpalen op te lossen. De eerste oplossing bestaat uit het introduceren van een universele app, waarbij je de verschillende tarieven kunt vergelijken. Niet alleen is het voor EV-rijders duidelijker waar je goedkoper laadt, ook zorgt dit ervoor dat de hoge tarieven verdwijnen. Aanbieders van openbare laadpalen zullen namelijk last hebben van de concurrentie.

Een tweede mogelijke oplossing is dat de overheid ingrijpt door de tarieven te reguleren en een percentage bepaald hoeveel een laadpaal mag afwijken van het vastgestelde bedrag. Aangezien elektrisch rijden nog volop in ontwikkeling is, zal het nog even duren voordat alle tarieven gelijk zullen lopen. Tot die tijd kan je overwegen een laadpaal aan huis aan te schaffen.

Ook thuis laden over het algemeen goedkoper

Naast het grote voordeel dat je op elk moment je auto kunt opladen, is er ook het financiële voordeel aan thuis laden. Bij een thuislaadpaal betaal je alleen de prijs voor je eigen netstroom. Dit is goedkoper aangezien er geen tussenkomst is van afnemers die zorgen voor hogere tarieven. Wel betaal je bij een laadpaal aan huis eenmalig de kosten voor het (laten) installeren van je laadpaal. Gemiddeld ligt hiervoor de prijs tussen de 1000 en 3000 euro.

Wil je meer weten over de voordelen van een laadpaal aan huis?